Gepost: 14-02-2022 14:43
ketelmax
Diagnosetechnicus
Autoservice Naaldenberg
Anders/Overig
Lid sinds: 09-04-2021
1 bijdragen
Hallo allen,
Wij hebben hier een Berlingo 1.6HDi(2013), die nu voor de 2e keer in de werkplaats staat met een verstopt roetfilter. Roetfilter is +/- 1000km geleden vervangen door ons. Alle sensoren en actuatoren die relevant zijn voor het re-generen van het DPF hebben wij gecontroleerd, ze geven de juiste waarde af en actuatoren krijgen sturing en werken ook naar behoren. Nu het volgende, dit systeem spuit dus bij elke tankbeurt een kleine hoeveelheid EOLYS-vloeistof in de brandstoftank, wat mij opviel tussen de meetwaardes was dat de ingespoten hoeveelheid (EOLYS) 0G bedraagt terwijl er recentelijk getanked is, toen viel mijn oog op de status van de tankdop. Deze parameter geeft ten allen tijden aan dat de tankdop gesloten is, met tankdop er af met de dop erop en tijdens echt tanken blijft deze parameter op gesloten staan. Nu is mijn theorie dat er geen additief wordt toegevoegd omdat de ecu niet ziet dat er getanked wordt. Helaas hebben wij na lang zoeken nog steeds deze "tankdop-schakelaar'' niet gevonden. Nu is mijn vraag aan jullie of er iemand is die weet hoe deze ecu bepaald hoeveel additief er toegevoegd dient te worden, en waar deze "tankdop-schakelaar'' zit.
Ik krijg maar een foutcode en dat is deze, P1490 DPF-filter overbeladen. De additief-ecu is foutloos.
Mvg, Max Cornelissen
Gemeten
Drukverschil sensor, diverse temperatuur-sensoren, vlotterwaardes en actuator tests
Uitgelezen met
Bosch KTS
Foutcodes
P1490
Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.
Neem een abonnement Inloggen