Gepost: 28-09-2020 18:19
HTS
Chef werkplaats
Autobedrijf HTS Goirle
Universeel
Lid sinds: 15-02-2016
114 bijdragen
heren,
ik heb in mijn werkplaats een citroen berlingo staan van een klant. de klant kwam aan met de klacht dat de auto niet meer aanslaat. hij had de dag ervoor er wel mee gereden en is er zelfs mee naar huis gereden, waarna hij de volgende dag dus niet liep.
ik heb de auto uitgelezen en hier kwamen een aantal problemen in naar voren:
P0402 storing luchtcircuit gemeten luchthoeveelheid lager dan richtwaarde.
P0404 Egr klep storing.
P0336 Motor bdp sensor/toerentalsensor probleem.
Aan de hand hiervan heb ik gekeken op dit forum en er is inderdaad een storing bekend v d toerentalsensor. deze is hierbij vervangen en de storing is opgelost.
ik heb dus de bdp sensor op de bak vervangen, dit is tot nu toe niet de oplossing. wel heb ik de weerstend v d oude en nieuwe sensor gemeten. de oude had oneindige weerstand en de nieuwe zat ergens rond de 300 ohm. dus hier zat verschil in.
Verder heb ik alle zekeringen aangekeken, deze ook doorgemeten met de akoustische weerstandmeting met de multimeter. hierbij had ik bij elke zekering verbinding dus was elke zekering goed.
Ook heb ik gezien dat er in de doorzichtige leidingen van het brandstof filter naar de pomp en op de doorzichtige leiding v d rail naar retour luchtbellen zaten. na het systeeem ontlucht te hebben loopt de motor niet.
de motor reageerd wel op startpilot in het inlaatgedeelte maar als je stopt met spuiten stopt de motor ook.
Verder heb ik in de livedata gezien dat de atmospherische druk 2335m bar is (2.335 bar) dit is te hoog.
en tot slot heb ik de injectoren spanning gemeten en die gaf pieken van 50V (?) met een interval van zon 60 MS. dit heb ik gemeten met mijn fluke 124 scopemeter. met de meting tenopzichte v d massa ipv over de injector.
ook hoor ik geen opvoerpomp bij inschakelen contact, heeft dit type auto die 1 of alleen een hogedrukpomp?
samengevat:
-toerentalsensor vv
-zekeringen goed
-systeem ontlucht?
-start op startpilot
-atmos druk te hoog 2.3B?
-hoge pieken op voeding injector, geen injector beeld gezien.
-geen opvoerpomp geluid? aanwezig>?
Later, na al deze controles kreeg ik meer foutcodes. deze verwacht ik zelf veroorzaakt te hebben maar ik vermeld ze toch. ook alle codes zijn te wissen behalve de erg code.
P1641 Elektronische eenheid inw storing
P1164 Signaal brandstofdruk drempelwaarde
P0102signaal luchthoeveelheid te hoge freq minimale luchthoeveelheid.
Wie heeft een idee? ik zat te denken aan de lmm te vervangen. maar mischien heeft iemand hier ervaring mee?
Gemeten
+/- 50V pieken op injectoren.
alle zekeringen.
Uitgelezen met
autel maxisys tablet (920 uit mijn hoofd)
Foutcodes
P0404
P0402
P0336
Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.
Neem een abonnement Inloggen