Gepost: 05-11-2024 18:07
JellevdSommen
Autotechnicus
Anders/Overig
Lid sinds: 11-04-2022
4 bijdragen
Hoi allen!
Wij hebben een Citroën Berlingo uit 2018 op de zaak staan met onderstaande storingen.
De auto kwam binnen met een niet werkende oliepeil sensor, hier hebben we een nieuwe in gezet, toen bleef de auto aangeven dat het oliepeil niet gecontroleerd kon worden. Kabels van de sensor naar de ECU doorgemeten, die waren in orde. Na overleg met de klant besloten dat meneer de auto kwam halen en regelmatig zelf z'n oliepeil zou controleren.
2 weken later komt meneer terug met de storing, ik mis vermogen en er brand een MIL lampje op het dashboard. Sporadisch heeft het instrumenten paneel ook aan dat de motor 120 graden plus is. Uitgelezen, toen P16DE en P26A5 tegengekomen. Na het meten aan de kabels hebben we hier een nieuwe elektrische thermostaat op gezet (origineel bij Stellantis besteld) na montage, dezelfde storingen.
Hierna zijn we de spanningen op de stekkerpennen van de thermostaat gaan meten, meetresultaten lijken te kloppen (overleg met de helpdesk van TEXA) het vermoeden zat in de ECU, omdat wij niet beschikken over een scope hebben we de auto naar een plaatselijk diagnose centrum gestuurd. Hier zijn nog diverse metingen verricht die toch echt naar een defecte ECU wijzen.
Hier hebben we besloten dat we ACtronics gingen bellen, die gaven aan geen ervaring te hebben met de Bosch EDC17, maar verwezen ons door naar KMS Apeldoorn. Hier zijn defecten geconstateerd aan de ECU en deze zouden zijn verholpen.
Vandaag de ECU retour gehad, geplaatst en helaas, weer dezelfde storingen. Toch nog eens alle stekkerpennen aan de ECU stekker gecontroleerd en ook die aan de thermostaat en de oliepeilsensor, geen verschil, beide storingen komen direct terug. Ook nog geprobeerd om de stekker van de oliepeilsensor los te laten en dan te rijden/storingen wissen, maar de storing blijft hetzelfde.
Nu hopen we dat er hier iemand is die ons de goede richting op kan sturen, waar/wat nog te meten? Of misschien zelfs iemand die deze storing al eerder gezien heeft en een oplossing heeft?
Alvast bedankt!
Jelle
Gemeten
Gemeten:
- kabels naar de oliepeilsensor doorgepiept en weerstand gemeten, in orde
- kabels naar de elektrische thermostaat doorgepiept en weerstand gemeten, in orde
- signaal van de thermostaat met een multimeter gemeten, hier hebben we 12v en een 0v gemeten op het motortje, een 0v en een 5v en een spanning die fluctueert tussen de 2.5 en 3.8v
Vervangen:
- elektrische thermostaat
- oliepeilsensor
- ecu revisie Bosch edc17c60 (KMS Apeldoorn)
Uitgelezen met
TEXA IDC5
Foutcodes
P16DE: gemotoriseerde uitlaatbehuizing koelvloeistof - bypass klemt in gesloten stand.
P26A5: gemotoriseerde uitlaatbehuizing koelvloeistof - positie incorrect vergeleken met instelling.
Downloads (1)
Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken