Gepost: 18-06-2022 18:48
motomedic
Zaakvoerder
Moto Medic
Universeel
Lid sinds: 17-02-2013
1009 bijdragen
Achtergrond: Motor begon volgens klant vanzelf sneller te draaien (begin van op hol slaan?). Ook een storing op het Adbluesysteem (lampje op tellerpartij aan) lichtte even op voor de motor raar begon te doen volgens klant. Bij inspectie bleek er ca. 2.5 liter motorolie tekort en had de turbo overmatige radiale speling. Turbo vervangen, oliedebiet gemeten en goed bevonden op 1l/100 sec. Na flushbeurt hervuld met nieuw filter en wagen terug naar klant.
Maar: De adbluestoring tijdens het overmatige olieverbruik zit me dwars. Fout P20E8 (adbluedruk te laag) was gelogd als "niet meer aanwezig" dus ik ben niet zeker dat deze melding recent en relevant is. Ik kan me inbeelden dat een oliebad door turbofalen de effcientie van een SCR-kat niet ten goede komt, maar ik vrees dat die kat vanaf nu permanent een verminderd contactoppervlak gaat hebben. Of misschien komt het wel goed en wordt ie gespoeld door de uitlaatgassen ? Ik heb gezocht naar literatuur over dit probleem maar ik vind geen info. Iemand die er meer over weet of ervaring mee heeft: SCR-werking na turboschade met motorolie in de uitlaat ?
Gemeten
turbo, olieflow, carterventilatie
Uitgelezen met
Launch
Foutcodes
P02E5 (gasklep dicht) P20E8 Ureumdruk te laag P16A0 olieseparatie na motorstop.
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken