Gepost: 12-03-2014 19:26
DeDenker
Diagnose/tuning/manufacturer/aanpassen
Anders/Overig
Lid sinds: 05-01-2014
19 bijdragen
Beste collega's,
Wij hebben een probleem met een berlingo 1.6 HDI.
Om het verhaal duidelijk te maken het volgende:
De auto is bij ons binnengekomen met een gesprongen distributieriem. De klant had de wagen zo gekocht en deze had geen historie van de auto.
Na het vervangen van de riem, revisie van de kop en een nieuwe nokkenas liep de wagen als een zonnetje zonder storingen. Na een kleine 2000 km gereden te hebben begonnen de problemen.
Als eerste kwam de storing dat de roetfilter verstopt zat en dat het additief op was. Wij hebben deze bijgevuld met psa vloeistof en een regeneratie uitgevoerd. Dit kon echter niet met de kts ! Bosch (BE) is hiervan op de hoogte overigens omdat de koelvloeistof temperatuur niet gemeten werd alsmede het toerental. Met de delphi ging het overigens wel. Dus waarschijnlijk een kts gerelateerd probleem. Peugeot 407 konden wij ook niet in met de kts.
Na de regeneratie heeft de klant een 500 km gereden toen weer een motorstoring werd gemeld. Na het uitlezen kwam er een fout op dat de EGR een foutief signaal doorstuurde maw die zat vast en werkte niet. Na deze schoon gemaakt te hebben en willen testen met de kts gaf de computer aan dat de motor draaide en dus de egr niet getest kon worden. Met de delphi kon dit wel. Hierna wordt er alleen en enkel met de delphi aan de wagen gewerkt. Egr werkte goed en de wagen heeft hierna een 150 km gereden toen de volgende storing zich aandiende.
De volgende storing was dat de bypassklep van de koeling EGR niet werkt of dat deze omgeleid werd. Na het vacuumsysteem gecontroleerd te hebben en de klep met een vacuumpomp getest te hebben lijkt het erop dat het systeem gewoon werkt. Om zeker te zijn toen de stuurklep vervangen en vacuumslangen vervangen. Daarnaast zijn er metingen gedaan op de bedrading en een breuk hersteld van de lmm. Hierop geen fouten overigens. Ook met de storing rijdt de wagen goed en houdt ook niet in.
De klant is tot op de oprit van huis geraakt en weer een storing.
Wij hebben iedere keer zelf met de wagen gereden na en tijdens uitlezen/reparatie maar wij kunnen geen fouten hercreeren. Ook is de wagen meerdere dagen bij ons geweest en op de vreemdste momenten gestart, uitgelezen, laten draaien, volle tank, lege tank etc.
Bij de dealer vinden ze niets wat ermee te maken kan hebben. Er is nieuwe software geprogrammeerd en er is een andere ecu geprogrammeerd en ook hierbij geen resulaat.
Hetgeen wat er wel in blijft staan qua storing is een verwarming storing. Stekker zit links achter de luchtfilter. Hiervan is niets bekend en heeft volgens de dealer geen betrekking op de foutcodes. Ook is er niets aanwezig waar de stekker op zou moeten.
De optie waar wij nu nog naar willen kijken zijn: klep egrkoeling bypass (vervangen indien de klant hiervoor kiest), vacuumpomp, verdere metingen electronica/ bedrading
Wie oh wie kent dit probleem of kan ons hierbij helpen ?
Mvg
Gemeten
Alle sensoren zijn uitgemeten en op waardes gecontroleerd (zowel warm als koud), bedrading is uitgemeten, vacuumsysteem gecontroleerd en evt met pomp handmatig. Druk getest op vacuumslangen ivm lekkage.
Uitgelezen met
KTS, delphi
Foutcodes
diverse
Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.
Neem een abonnement Inloggen