Olie in intercooler na Alternatorpanne

Citroën
Merk
Citroën
Model
Berlingo
Type
Berlingo
Uitvoering
-
Brandstof
Diesel
Reacties
14
Bekeken
382
Gepost: 20-02-2021 12:25
Professional

motomedic

Zaakvoerder
Moto Medic
Universeel

Lid sinds: 17-02-2013
707 bijdragen

Ik heb een fenomeen gezien waar ik geen verklaring voor heb. Graag jullie ideen. Verhaal: Berlingo B9 1.6 HDI (zonder papieren aan boord vandaar de onvolledige data, ik heb de PSA servicebox geraadpleegd voor motorgegevens) wordt afgesleept naar mijn werplaats. Klant legt uit wat er gebeurd is: Tijdens rijden eerst lampjes aan op dash en stuurbekrachtinging weg, dan vermogensverlies, daarna stilgevallen. Motor start op booster, alternator laadt niet meer. Mijn diagnose: defecte alternator. Die wordt vervangen, laadspanning is dan ca 14V. Ik maak een testrit en merk tot mijn ontsteltenis dat de motor nagelt en meteen op hol wil slaan. Ik kan hem onder controle remmen, de wagen braakt daarna nog even witte rook uit maar dat is snel over. Wagen rijdt daarna normaal. Controle van het oliepeil toont een laag opliepeil. Er is dus flink wat motorolie in de intercooler terechtgekomen tijdens de rit van de klant met defecte alternator. Ik vermoed door olielekkage van de turbo door wegvallen van de tegendruk in het inlaatgedeelte, maar waarom zou dat gebeuren bij rijden met alternatorpanne? Komt bij een spanningsval de turboaansturing in het gedrang maar blijven injectoren aangestuurd? Ik sta voor een raadsel.

Gemeten

Laadspanning en ripple, oliepeil

Uitgelezen met

Launch

Foutcodes

verscheiden onderspanningsmeldingen in modules, gewist na montage alternator.

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.