startprobleem warme motor

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Citroën
Merk
Citroën
Model
Berlingo
Type
Berlingo (2012 - ...)
Uitvoering
-
Bouwjaar
2012
Brandstof
Diesel
Reacties
12
Bekeken
603
Gepost: 14-04-2022 11:40
Professional

Amazongrietje

After sales manager
Yves Motors
Merkspecialist

Lid sinds: 21-10-2014
8 bijdragen

De auto is een Berlingo 16 diesel VF77J9HP0CJ676850 , bouwjaar 2012, met een bosh CP4 pomp die zelfaanzuigend is dus geen opvoerpomp in de bak. Deze auto rijdt perfect. Probleem is dat bij halfwarme motor de auto moeilijk start en bij warme motor de auto niet meer start na stilleggen. Laat je de auto even staan totdat hij afgekoeld is, start ie weer. De enige storing opgeslagen is dan te weinig brandstofdruk in de rail. Zie foto. De pomp wordt aangestuurd maar levert te weinig druk om te starten. Tijdens het rijden is er geen enkel probleem en de motor draait mooi stationair en trekt goed op. Maar na het  stilleggen is starten onmogelijk. Pas na het afkoelen start ie weer.
De hogedruk brandstofsensor is een gekend probleem bij Citroen en heb ik als eerste vervangen. Geen resultaat. Ik heb daarna de injectoren laten testen en deze werden goed gekeurd. Dus terug gemonteerd. De lagedrukleidingen daarna vervangen en een doorschijnende leiding gemonteerd om luchtbellen te kunnen zien maar ook dit was geen probleem. Het brandstoffilterhuis is ook volledig vervangen. Tijdens het startprobleem de terugloopleiding van de injectoren met een griptang dichtgeklemd maar ook geen verschil.
Na de leidingen vervangen te hebben bleek het probleem even opgelost te zijn en de auto terug gegeven aan de klant maar 1 dag later aan de supermarkt moeten gaan depanneren omdat de auto na het stilleggen toch niet wilde starten.
Uit de meting is dan te zien dat de brandstofregelaar  op de pomp door de injectieberekenaar effectief aangestuurd wordt maar de pomp weigert voldoende druk te leveren. Na contact met Van Rompay die de injecteurs hadden getest op hun advies de regelaar en de terugloopklep vervangen. Deze kan je vervangen zonder de pomp te demonteren. Bij twintig starten leek het even beter te gaan maar na een tijd weer indentiek hetzelfde probleem. Nog steeds geen foutcodes in het systeem alleen de fout te lage druk tijdens starten. Ook starten zonder de brandstof dop om vacuüm trekken uit te sluiten in de tank geen enkel verschil.
Ondertussen een dag werk om de hogedrukpomp te demonteren en deze laten testen op testbank. Het verlossend verdict: beste mevrouw op de test is de hogedruk prestatie van de pomp goed maar bij warme brandstof begint inderdaad het aanzuigsysteem te falen zodat de pomp zijn hogedruk opvoer verliest. Godzijdank... dit was dus een bevestiging van het probleem! Nog een dag werk om een nieuwe pomp te installeren inclusief natuurlijk een nieuwe distributieset. 4000 euro en 3 weken verder.!! Enkele malen starten met de nieuwe pomp en alles leek in orde .... een twintig minuten laten warmdraaien.... probleem identiek !..
Volgende dagen heb ik me beziggehouden met het verwijderen van de brandstoftank, het overbruggen van de brandstoffilter, met een jerrycan rechtstreeks op de pomp en ook de retourleidingen afgekoppeld. Ook de HD sensor opnieuw vervangen. Een nieuwe stekker en nieuwe bedrading voor de HD sensor gemaakt. .. ik word nu bijna krankzinnig. Alle mogelijkheden zijn uitgeput .
In het slechtste geval ( dit moet toch een mechanisch probleem zijn) moest er een haarfijn scheurtje in de common rail of het motorblok zijn dan zou dit toch ook leiden tot  prestatieproblemen tijden het rijden? Er moet iets zijn wat ik over het hoofd zie maar ik weet het momenteel echt niet.

Uitgelezen met

actia

Foutcodes

drukopbouw te laag bij starten

Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.

Neem een abonnement Inloggen