Gepost: 27-02-2012 19:44
Lid sinds: 14-02-2012
17 bijdragen
Even een vraag over een probleem wat al een tijdje speelt bij een kennis van mij.
Deze C3 heeft een keer een probleem gehad met de aandrijfas. Na het vervangen kreeg ik de klacht dat de auto inhield. Meteen dacht ik aan een druk accumulator die er boven zit met de slangetjes er aan die ik misschien los getikt zou kunnen hebben. Dit was ook het geval. Ik heb de slangetjes (2) weer aangesloten zoals ik dacht dat ze zouden moeten zitten. De vrouw is er mee weggereden en ik heb haar tot de volgende beurt niet meer gehoord. Ik haal altijd de auto even op. Wat mij meteen opviel bij het wegrijden, is dat na het overschakelen het vermogen wegbleef. Dit tot hoog in de 2000 toeren (bijna 3000) en dan kwam het er weer in en ging de auto weer goed vooruit. Na wat overleg met de klant, die het probleem nog nooit gevoeld had, de storing aangekeken. Beurt na beurt als ik de auto ophaalde voelde ik het probleem en zij elke keer niet. Totdat zij een keer vlot moest optrekken op een kruising en het ook heeft ervaren. Toen was het hek van de dam, want toen moest de storing eruit. Ik heb de auto uitgelezen, maar er zaten geen storingen in.
Voor mijn gevoel was ik de boosdoener en heb nog een keer met de slangetjes zitten spelen. Als ik ze andersom plaats, is de storing niet meer aanwezig. Dus probleem opgelost denk je dan. Tot dat na een paar ochtenden de dame belde met de mededeling dat het MM lampje is gaan branden. Ik heb de auto opgehaald en uitgelezen (zie hieronder) storing:P0238 Turbo druk sensor A Circuit signaal spanning te hoog. Nou lees je daar best veel over op internet dat de turbodruk regelklep bij deze storing vervangen dient te worden. Dus dit maar uit voorzorg gedaan. Geen resultaat. De storing is ook niet altijd aanwezig. Als je hem reset dan blijft hij soms een dag en soms een week uit. De storing treed elke keer op bij koude motor (opwarm fase, zie freeze frame hieronder)
Mijn vermoeden is dat in het eerste geval de slangetjes niet goed zitten ten opzichte van de turbodrukregelklep (5x woordwaarde), waardoor de opgebouwde over(onder)druk blijft hangen en de waste gate open blijft tot een bepaald toerental. Nu met het tweede geval weet ik het niet (slangetjes andersom). Ik heb getracht m.b.v. een uitdraai van het magazijn van Citroen om te kijken hoe de slangen moeten lopen. Ik kan het niet echt duidelijk zien.
Helaas heb ik (nog) geen turbodruk meter om werkelijk te meten wat er nou gebeurd. Die dingen zijn vrij prijzig en voor 1 klus heeft het geen zin.
Wie weet Raad?
Gemeten
Freeze Frame:
Berekende belastingwaarde 62%
RPM 2808
voertuigsnelheid 43km/h
Motortemp 37 graden
Luchtstroom 102.09gram/seconden
Mapsensor 250kpA
Raildruk 107500kpA
Uitgelezen met
Capalec tester
Foutcodes
Situatie 1 <> geen /// Situatie 2 P0238
Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.
Neem een abonnement Inloggen