D+ werking

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Merk
Model
Type
Uitvoering
-
Reacties
2
Bekeken
10420
Gepost: 21-06-2010 21:18
Topmonteur

Martijn81

Autotechnicus

Lid sinds: 07-02-2009
6027 bijdragen
Beste collega's

Het is geen vraag,maar een uitleg...weetniet of dit mag van de moderator.... :)

Kort geleden was er een discussie over het het aansturen van de D+ om de dynamo op gang te brengen(voorbekrachtiging)

Ik heb het dit probleem is voorgelegd aan onze dynamo specilist en kreeg een zeer uitgebreid antwoord en wil dit graag delen.
Veel zal wel bekend zijn maartoch...

Het direct aansturen van de D+ is niet perse schadelijk maar is zeer afhankelijk waar voor dynamo en regelaar er is gebruikt...
En als je het doet......zeer kort doen,dus aantikken

Mocht iemand aanvulling of verbetering hebben...het is een forum... :)

---

Dit is de uitleg..weetnie hoe lang dit uitvalt ...


Dit is een bekende oplossing als de dynamo niet wil opstarten.
Zelfs al bij de oude engelse motoren welke op moesten starten door het remanent (rest) magnetisme was dit een goede oplossing.
Als je bij deze motoren de dynamo uit elkaar had gehaalt startte de dynamo ook niet meer op.
Je haalde dan het kapje van de regelaar en drukte even de contacten in.
(je zette dus een accu-plus op de d+).
Zelfs toen startte je dynamo daarna altijd weer op.
Met de huidige wisselstroom-dynamo's heb je een diode-spanning welke je eerst zal moeten overbruggen voordat de dynamo opstart
Een slimme manier is een laadstroomlampje tussen de +batterij en de D+ te zetten (BOSCH-systeem), maar even aantikken tegen plus kan natuurlijk ook.
Heb je geen dashboard en wil je dat de dynamo vanzelf opstart ?kun je hier natuurlijk ook een weerstand voor nemen

vervolg:

Een dynamo (bosch-systeem) moet zijn eigen magnetisch veld opwekken.(BMW en guzzi)
Dit doet hij door middel van 3 kleine diodes op de 3 fasen een plus te creeren welke naar de spanningsregelaar gaat.
Hier meet hij ook de spanning.
Van de regelaar gaat een draad (DF ) naar de koolborstel (+)
Natuurlijk zit er ook een min op een koolborstel en een min op de spanningsregelaar welke allemaal met elkaar verbonden staan aan massa
Door nu een klein stroompje door de rotor te sturen (door het laadstroomlampje) zal er een spanningkje in de stator worden opgewekt.
Dit spanningkje moet boven de 0,6 volt uit komen en zal nu een flinke stroon door de koolborstels ( dus de elekto-magneet) en rotor stuen.
De spanning zal oplopen tot 14,2 volt en de regelaar onderbreekt de stroombron naar de koolborstels.
De spanning zal nu inzakken tot 14,1 volt om direct weer ingeschakeld te worden.
Op deze manier regelt de spanningsregelaar de uitgangsspanning.

Het lucassysteen werkt anders (toegepast op veel japanse motoren)
Deze dynamo krijgt zijn spanning direct van de accu , en er zijn dus geen hulp-diodes nodig
Een plus-draad gaat via het contactslot naar de spanningsregelaar en daarna naar de koolborstel.
De andere koolborstel zit natuurlijk aan massa
Dit systeem is op zich simpeler maar er zijn wel een paar hele grote nadelen aan dit systeem.
Als je het contact aan zet , en je de motor niet start zal de rotor (elektromagneet) de accu leeg trekken
Er loopt zo'n 5 ampere door de rotor weg.
De rotor zal hierdoor snoeiheet worden en dus stuk gaan.
Als je de motor niet start heeft hij immers geen koeling.
Nog een nadeel van dit systeem is dat je lange draden en stekkertjes tussen de accu en de regelaar heb zitten.
Gemakkelijk kun je hier overgangsweerstand in krijgen en zal de regelaar de spanning opschroeven tot hij op het meetpunt 14,2 volt heeft
Het gevolg hiervan is dat de spanning op de accu zal oplopen tot 15 of 16 volt.
Een drooggekookte accu en het defect raken ervan als gevolg.

Suc6
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken