motor draait onregelmatig

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Daewoo-Chevrolet
Merk
Daewoo-Chevrolet
Model
Kalos
Type
Kalos
Uitvoering
-
Bouwjaar
2006/
Brandstof
Benzine
Reacties
7
Bekeken
3335
Gepost: 07-10-2015 14:15
Professional

ottonic


Universeel

Lid sinds: 14-05-2012
98 bijdragen

Beste collega's.

ik zit hier met een vrij hardnekkig probleem.

Ik schets het probleem.

de wagen heeft een koude start probleem.

en dit enkele en alleen tijdens deze periode, dus tijdens de zomer geen probleem, maar zodra het wat kouder wordt begint het probleem zich voor te doen.

wat is het probleem?

het probleem is , dus de klant start smorgens de wagen. en moet vervolgens direct een hoge berg op rijden. tijdens deze belasting begint de wagen onregelamtig te draaien.

als ze de wagen smorgens 5 min laat warm draaien heeft ze het probleem niet voor.

dit maakt het zoeken naar het oprobleem zeer moeilijk , want het onregelmatig draaien duurt max 15 a 20 min, daarna de hele dag niet meer.

de garage waar de wagen op ondehroud gaat , heeft al bougie's, bougiekabel en bobine veranderd. geen resultaat. vervolgens heeft hij mijn  hulp in geroepen. en ben ik mee aan het zoeken. maar ik vrees dat ik zelf op een dood spoor begin te geraken.

wat heb ik gedaan. eerst en vooral compressie genomen bij koude motor. deze toonde geen verkeerd beeld. alles rond de 13 bar. eentje 12.8 ende andere 13.3.. maar goed dit is volgens mij ok.

de brandstofdruk gecontroleer.deze benzinerail heeft geen retour, de druk wordt dus inde tank geregeld en dacht misschien bij de weinig druk er misschien te weinig brandstof zou ingespoten worden;maar nee, brandstofdruk is 4bar aan de rail.

dan met de gutmann, foutcodes: cilinderoverslag.

dan via parametrage gekeken,en wat blijkt daar; cilinder 3 zou steeds de boosdoener zijn...

ik heb dan verolgens de injectoren eens van plaats veranderd, maar dit vernaderd niks op de parametrage van gutmann nog steeds de 3 de cilinder.

Nu omdat de ontsekingvolgorde 1342 is, weet ik dat het ssoms ook de cilinder voor 3 kan zijn omdat hij dan op de 3 moet corrigeren.. dus in dit geval cil 1

volgende stap: de scoop genomen , ik heb scoop beelden van alle 4 injectoren terwijl de wagen onregelmatig draait, maar zie hierop geen correctie nog eventuele storingen.. misschien wel een kleine rimpel op de voeding, deze komt van de ontsteking, dus verwaarlosbaar denk ik.

dan scoop beelde van de dis onsteking genomen; dus 2, 3 en 1, 4 ook hier geen verdachte beelden tijdens het onregelmatig draaien.. dan heb ik ook het beeld van ontseking en injectie samen genomen, niets speciaal op te zien....??

als laatse heb ik de infrarrood temp meter genomen, en heb ik tijdens het onregelamtog draaien de temp van de uitlaat collector gemeten, hieraan kan je gemakkelijk zien welke cilinder niet goed werkt.. wat hier op valt is dat cilinder 1 en 4 rond de 130 gr waren en cilinder 2 en 3 180 gr..

dus toch een vermoeden dan cil 1 en 4 de minstens goede zijn....??

extra parameters: inlaatluchttemp : geeft bij koude motor 13gr, koelvloeistofstemp werkt ook correct.  de voeding van de injectoren loopt door tot aan de egr klep, deze is losgekoppeld maar geen reultaat...

wat ik graag wou weten, : er is mij een lektest aanbevolen; maar als ik de compressie genomen heb en die is goed is de lek test dan ook niet goed?

wat opvaklt bij dit oprobleem is dat de buiten temp een grote rol speelt e belasting; bij geen belasting draait de motor perfect..

graag jullie gedachten..

Gemeten

gutmann, en scoop atis

Downloads (3)

  • bobijn---injector-chevrotel.tps
  • injector-chevro-2de-x.tps
  • onts-primair-terwijl-onregelmatig-draaien.tps


Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »

Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.

Neem een abonnement Inloggen