Auto kwam binnen met inhouden van de motor.
Deze liep stationair onregelmatig en tijdens het rijden met vermogen vragen houdt hij in.
Bougies, kabels en bobine vernieuwd, probleem nog steeds aanwezig.
Bougies opnieuw gedemonteerd, bougie cillinder 1 was als enige zwart en droog, wat duid op een te rijk mengsel voor deze cillinder, dus injector is verdacht.
De injector cillinder 1 verwisseld met cillinder 2, weer gestart, motor even laten lopen en bougies weer gedemonteerd, het probleem heeft zich verplaatst naar cillinder 2, dus injector van cillinder 2 vernieuwd, maar nu komt er een probleem bij.
Motor slaat niet meer uit zichzelf aan, wel met een beetje remmenreiniger in de inlaat, maar blijft niet stationair lopen, je moet met het gaspedaal spelen om hem te laten lopen, motor loopt ook zeer onregelmatig nu, in het gebied tussen 1500 en 3000 neemt hij goed op maar bij hoger toeren slaat hij weer over.
Motor management geeft met contact aan en motor uit foutcode P2009-06 " Regelcircuit regelklep luchttoevoerkanaal inlaatspruitstuk spanning te laag", na het wissen komt hij gelijk weer terug.
Deze regelklep zorgt ervoor dat er vacuum naar de wervelkleppen gestuurd wordt, deze regelklep los van de auto getest en is goed bevonden.
Spanning op de stekker van de klep en op de stekker van de ECU gemeten, deze is 9 volt, deze klep werkt pas bij 12 volt, dus inderdaad een te lage spanning.
Massa gemeten, deze is goed bevonden.
Zekeringen zijn heel.
Ik heb geen schema's van het motormanagement, kan iemand mij hieraan helpen, en misschien ook met de waardes die ik moet meten.
Ik wil deze P2009-06 storing er eerst uithalen eer ik verder ga met het probleem van het niet aanslaan van de motor op eigen kracht, of misschien heeft deze storing daar wel mee te maken.
Ik denk zelf dat het heeft te maken met een toevoer spanning naar de ECU die te laag aankomt en daardoor dus ook een te lage spanning naar andere actuatoren stuurt wat dan weer het ineens niet meer aanslaan op eigen kracht zou veroorzaken, maar aangezien ik geen schema's heb kan ik dit niet checken.
ECU ook reeds opgestuurd naar ACtronics om te laten testen, deze is goed bevonden.
Onstekingstijdstip gecontroleerd met een lamp tijdens het starten, deze geeft 5 graden voorontsteking.
Compressie gemeten, alle 4 cillinders maximaal.
Vonk op alle 4 de bougies gecontroleerd, deze waren helder blauw en krachtig.
De benzinedruk is 3,5 bar.
Toerental singnaal tijdens het starten c.a. 300 toeren
Ik loop nu even vast, wie heeft raad ?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Gemeten
Spannig naar de regelklep van de wervelkleppen Foutcode P2009-06
Uitgelezen met
Maxisys MS906BT
Foutcodes
P2009-06
Bijgewerkt door martinvanb op 08-09-2017 16:26
Bijgewerkt door martinvanb op 08-09-2017 17:01