Gepost: 03-09-2009 12:22
Lid sinds: 11-06-2007
57180 bijdragen
Heren.
Bij deze een berichtje met betrekking tot een probleem waar ik tegenaan ben gelopen. Hopende dat ik hier een collegamonteur voor kan behoeden.
Deze tacuma kwam binnen met de klacht dat hij niet meer kon ontkoppelen. Op eerste zicht leek alles uitwendig in orde, maar het pedaal kon maar tot halverwege worden ingetrapt, waarbij de koppeling maar voor 1/2 vrijkwam.
Besloten werd om de bak erachter weg te halen, omdat het vermoeden bestond dat er iets met de drukgroep aan de hand was.
Na demontage en inspectie leek alles in orde. Plaat en drukgroep werden toch vervangen omdat deze op diverse punten NET aan de slijtage zat, en dus waarschijnlijk binnen een jaar toch aan de beurt kwam. Na montage van de bak ( lekker karwei, voortrein moet er geheel onderuit, anders was er geen ruimte ) bleek hij nog niet te ontkoppelen. Na een uurtje toveren en onderzoek toch weer besloten de bak erachter weg te halen.
Na grondige inspectie van alle onderdelen, waarbij op het eerste oog weer niets kon worden gevonden, de koppelas ( waaraan inwendig de bedieningsvork voor het druklager zit) in de bankschroef gezet en met een tang de plaat proberen te bewegen waartegen de gevercilinder valt. Dit gaf in eerste instantie geen resultaat, totdat we er in tegengestelde richting kracht opzetten. Toen brak de plaat van de as af.
Het hele euvel van het verhaal is, dat de as INWENDIG in de plaat gebroken was, dus ONDER de zichtbare las op de kop, waardoor de plaat op de as wat verdraaid was.
Ik weet niet of het een eenmalig incident betreft, ofdat er in het lasprocede van die as iets structureels fout zit, maar bij deze geef ik toch de informatie.
Groeten Marcel
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken