Gepost: 28-08-2023 13:56
pascal93
Diagnosetechnicus
van den boog automotive
Anders/Overig
Lid sinds: 14-12-2022
7 bijdragen
We hebben hier een fiat 500 staan met 1.2 8V motor.
Nu Kwam de auto binnen met accu lampje dat brandde, Gemeten en meten niet veel meer dan 12V op de accu stationair en belast nog een stuk minder.
Wij dus een nieuwe dynamo erop gezet en zijn weer aan het meten gegaan om te controleren of alles nu correct werkt.
Het accu lampje blijft uit maar de spanning die blijft onder/rond de 12V hangen.
*We hebben er voor de zekerheid een nieuwe accu in gezet om dat ook uit te sluiten.
*Wat we gemeten hebben is de plus kabel doorgemeten van de accu naar de dynamo deze is goed.
*L aansluiting op de dynamo deze geeft bij auto op contact 12V Dit hebben we getest met een andere 500 en deze heeft ook 12V erop staan op contact.
*Draad L aansluiting doorgemeten vanaf stekker die aan de zijkant van het blok zit waar de draden uit de kabelboom komen. deze draad is ook goed.
Mijn inziens is dit een simpel systeem, er zit geen sensor op de min pool bij dit type en het is ook geen slimme dynamo. De dynamo zou theoretisch toch gewoon moeten gaan werken. De L aansluiting is voor je controle lampje. Of word de dynamo toch nog ergens vanuit aangestuurd.
We hebben er dus ook voor de zekerheid een 2e nieuwe dynamo op gezet om uit te sluiten of de nieuwe misschien ook kapot was. maar dat heeft geen verschil gemaakt.
Er staat 1 foutcode in P0621-15
alternator (L terminal circuit) (only with L terminal application) - short circuit to battery or open circuit. Deze aansluiting L is op contact 12V en met contact uit 0V dus lijkt me niet dat deze tegen de plus aan ligt.
Hebben jullie nog een goed idee en zie ik iets over het hoofd
Bij voorbaat dank.
Pascal
Gemeten
.
Uitgelezen met
Launch
Foutcodes
.
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken