Gepost: 20-05-2023 12:27
nico1961
Directeur / eigenaar
E.M. van der Laan & Zn VOF
Universeel
Lid sinds: 23-11-2007
262 bijdragen
Goede morgen, we hebben hier een Fiat 500 Twin Air die binnen kwam met de klacht dat de auto niet meer trok en inhield bij gasgeven. Met uitlezen kregen we de foutcodes P065A en P0236, waarbij de eerste een fout is met betrekking tot de dynamo (niet alle gebeurtenissen opgeslagen) en de andere een fout op de turbolaaddruksensor 1, signaal vergelijking foutief. De turbofout was niet meer aanwezig, en op advies van de Fiat dealer konden we de dynamofout negeren, dus fout gewist , geen andere storingen vastgesteld en de klant weer op pad gestuurd. Drie weken later was de klant weer terug (hadden we ook al verwacht) met dezelfde fouten en daarbij ook P0302 en P0300 (overslag cil 2 en meerdere cilinders, temperatuur te hoog). De auto had al drie jaar geen onderhoud gehad, dus bougies vervangen, motor geflushed en de klant weg gestuurd met de mededeling een 500 km te rijden en dan nogmaals olie te verversen. Helaas kwam ze twee dagen later al weer terug, met de mededeling dat de auto bijna afsloeg en niet meer trok. We zijn toen verder gaan kijken, en na overleg met de Fiat dealer (en de klant) besloten om de twinair module te vervangen. Helaas blijkt dat niet de oplossing te zijn, en ik ben nu op een dood spoor beland.
Ik heb tot nu toe dus: bougies vervangen, motor geflushed, bobines geprobeerd, Twin air module vervangen, timing gecontroleerd, (zie afbeelding), en de motor loopt nog steeds af en toe op 1, anderhalve cilinder. Wat verder opvalt: er zit een behoorlijke ratel in de motor, (zie filmpje) en als de motor afgezet wordt dan komt een soort van rook uit de peilstok/carterventilatie. Ook is het zo dat je onbelast gas kan geven tot 4000 toeren, en als je de koppeling in trapt dan smoort de motor direct (max 1500 toeren ,krijg de auto niet eens meer uit de werkplaats, moet van de plek waar hij nu staat een 20 cm omhoog)
Na het vervangen en wissen van de fouten komen na een tijdje de fouten P0301, P0302, P0300 en nu ook de fout P1524 terug. Deze laatste heeft als omschrijving bobine/ontsteking mechanische fout. Als iemand nog iets weet voor ik de motor uit elkaar moet gaan halen hoor ik dat graag, groeten Nico.
Gemeten
Uitgelezen met tester, bougies vervangen en bobines gewisseld, twin air vervangen, motor gespoeld.
Uitgelezen met
Bosch KTS
Foutcodes
P065A dynamo interface gebeurtenissen gemist
P0300 diverse cilinder overslag te heet
P0301 cilinder 1 overslag te heet
P0302 cilinder 2 overslag te heet
P0235 turbodruk sensor 1 signaal vergelijking foutief, niet meer aanwezig
P01524 bobine/ontsteking mechaniche fout
Downloads (2)
- 20230520_111820.mp4
- fiat-500-twin-air.png
Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken