Fiat 500 Twinair loopt op 1 cilinder, toonwiel procedure?

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Fiat
Merk
Fiat
Model
500
Type
500
Uitvoering
-
Bouwjaar
2011
Brandstof
Benzine
Reacties
5
Bekeken
622
Gepost: 31-07-2023 13:22
Professional

ltjl

Medewerker Safety & Compliance
MMU MRTT
Anders/Overig

Lid sinds: 12-06-2023
4 bijdragen

Beste AMT forumleden,

Ik heb een Fiat 500  Twinair met het probleem dat hij maar op 1 cilinder loopt.  

Het probleem begon einige weken geleden. Bij koude motor reed de auto prima, geen problemen.

Bij warme motor reed de auto prima, maar had het probleem dat hij (heel) erg onrustig liep bij stationair toerental (uitval cilinder 2).

Bij stationair draaien, ging ook na enige tijd het motorstoringslampje oranje knipperen en ging het oranje waarschuwingsdriehoekje in het dashboard aan.

Nu loopt hij zowel bij warme als koude motor maar op 1 cilinder.

 

Heeft iemand iets vergelijkbaars aan de hand gehad?

 

·         

Gemeten

De bobines zijn gewisseld, storing blijft op cilinder 2 Compressie gemeten (koude motor) : cilinder 1= 9,5 Bar, cilinder 2= 10,5 Bar Bougies zijn vervangen van Bosch R6 irridium naar Augustin (Fiat) 46344791 / 55242187. Ivm het bekende ‘twinair’ probleem van vervuilde oliekanaaltjes in het twinair-systeem, is de motor geflushed (Mecatec), het oliezeefje uit de cilinderkop vervangen, en heeft de auto een nieuw oliefilter alsook nieuwe olie (Selenia 5W40, Api SM, Acea C3Fiat 955535) gekregen. Flush toevoeging aan de benzine (Forte). De krukassensor is vervangen Een Diagnose-specialist constateerde dat de auto om een ‘toonwiel’ (Phonicwheel) aanleer procedure vroeg: Hij heeft de Toonwiel procedure doorlopen waarna de auto korte tijd (15 minuten) ook met een warme motor geen problemen had. Het probleem kwam echter terug. Het vermoeden ontstond dat de auto een Eprom probleem had (geen constante voeding van de Eprom). Omdat de zekeringen in het zekeringskastje allemaal enigszins gecorrodeerd waren zijn deze allemaal vervangen. De krukassensor is vervangen echter zonder resultaat. Trad de storing eerst alleen op met een warme motor, is het probleem er nu bij warme en koude motor. De storing is nu permanent. Het vermoeden onstond dat de auto een ECU probleem had. Een andere ECU is aangeleerd op de auto. Echter het probleem blijft bestaan.

Uitgelezen met

Multiecuscan 5.1

Foutcodes

o P0300-92 Ignition failures (generic) – Performance or incorrect operation o P0300-98 Ignition failures (generic) – Component or system over temperature o P0302-92 Cylinder 2 ignition failures–Component or system over temperature o P0302-98 Cylinder 2 ignition faillure – performance or incorrect operation o P0352-14 Coil 2 Short to ground or open circuit

Bijgewerkt door ltjl op 31-07-2023 13:23
Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.

Neem een abonnement Inloggen