Gepost: 26-09-2022 18:47
JB1977
Diagnosetechnicus
Anders/Overig
Lid sinds: 09-10-2018
27 bijdragen
Auto is door de klant gebracht, motor slaat niet aan.
Brandstoffilter reeds vervangen, opvoerpomp in de tank gecontroleerd.
Geen dtc's.
Recent gereviseerde Bosch injectoren gemonteerd en gecodeerd.
Motor start sporadisch op alternatieve brandstofbron.
Voorpijp losgehad, roetfilter gereinigd en geforceerde regeneratie uitgevoerd.
EGR afgedopt gehad maakt geen verschil.
Als de motor wel aanspringt, dan draait deze ook normaal. En is er ook normaal vermogen aanwezig.
Vandaag met de auto gereden, (60-70km) en dan is het actuele verbruik ook vrij normaal. 120km/u op CC +-6.5-7 l./100km.
Toerenteller komt goed los.
Toerental op uitleesapparatuur ook aanwezig, alsmede de raildruk van 300+ bar. OOK WANNEER DE MOTOR NIET AANSLAAT.
Het leek aan een verstopt roetfilter te liggen, want als de motor op een externe brandstof "geholpen" werd. En er ineens een verhoogd toerental aanwezig was, dan liep de motor ook stationair.
Totdat een minuutje later er hoge verstuivercorrecties verschenen en de motor op drie poten begon te lopen.(Dit gebeurde niet met losgenomen voorpijp)
Helaas heb ik van deze motor geen "bekend goede gegevens" bijv. luchtmassa bij start/stationair.
Nadat het vandaag na het monteren van het roetfilter het goed leek te zijn;
Motor sloeg meteen aan, bleef mooi stationair lopen, trok goed... 60-70km zonder problemen en ook geen foutcodes.
Totdat ik bijna bij de werkplaats was, nog 1 keer vlot optrok, de mil begon te branden en het geluid ontstond alsof er een aanzuigbuis los lag.
P023x code boost pressure.
Op eerste gezicht zitten alle inlaatbuizen vast, geen slangen los.
Wellicht een intercoolerprobleem, maar ik heb de rook machine er nog niet op gehad.
Motor uitgezet, geprobeerd te starten, wederom slaat de motor weer niet aan.
Voorpijp los na de katalysator en de motor slaat niet aan. Katalysator element is niet kapot.
Ben op zoek naar nieuwe ideeën/gedachten, misschien is er een bekend probleem bekend of denk ik te ingewikkeld.
Met het uitblijven van foutcodes, begin ik te neigen naar evt. een stuurapparaat probleem.
Plan is om morgen, tussen de andere klussen door de Pico eens op de krukassensor, nokkenassensor en injector 1 zetten.
Gemeten
Distributie gecontroleerd. Motor heeft goede compressie. Controle nokkenassensor signaal 0-5V Aansturing injectoren gecontroleerd met Picoscope.
Uitgelezen met
Delphi
Foutcodes
Geen
Bijgewerkt door JB1977 op 26-09-2022 18:50
Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.
Neem een abonnement Inloggen