Fiat Doblo 1.6JTDM koud geen reactie op gaspedaal

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Fiat
Merk
Fiat
Model
Doblò
Type
Doblo
Uitvoering
-
Bouwjaar
2014
Brandstof
Diesel
Reacties
7
Bekeken
1230
Gepost: 01-11-2020 11:02
Professional

GVM

Lid sinds: 14-12-2011
15 bijdragen

Collega's,

Hier bij ons in de werkplaats een lastige storing staan.
De Fiat is overgekomen van een collega autobedrijf met als klacht dat het voertuig niet door de keuring (APK)raakt door een te grote roet uitstoot en dat de wagen bij koudstart de eerste 20 sec geen reactie geeft op het gaspedaal.

Bij het collega autobedrijf hebben ze reeds vervangen: 
- EGR klep 
- PCV op brandstofpomp
- Roetfilter laten reinigen door een extern bedrijf
- Nok / krukassensor

Daarna is de auto tot bij ons gebracht.

Als je het voertuig de eerste maal opstart lijkt het alsof de motor maar op 3 / 3,5 cilinder draait, en dan staat hij te roken ( grijs ) als een oude kachel die maar niet wil branden en ruikt de uitlaat echt naar een oude diesel die teveel inspuit ( of op een fout moment ). Vanaf dat de motor anders ( mooi) begint te draaien kan je perfect gas geven.

Wat wij hebben gecontroleerd :
- Koud compressie gemeten = goed
- Injectoren laten testen door extern bedrijf , zie bijlage 
- Inlaatcollector vervangen ( was zodanig vervuild van roet dat de doorgang nog een kleine 2cm was )
- Distributie ( omdat voor de collector te demonteren de HD pomp verwijdert moest worden)
- Motor laten reinigen dmv waterstof behandeling 
- Roetfilter vervangen 

Na dit alles is het voertuig wel door de keuring geraakt, rijdt vlotter en is zuiniger , maar !

Het probleem van koud instappen en rijden is er nog steeds, je moet nog steeds +/- 20 sec wachten vooralleer je reactie krijgt op gaspedaal. Wanneer de motor op temperatuur is is er geen probleem en kan je dus direct vertrekken.

Wat wij reeds hebben gecontroleerd : 
- voorgloei installatie werkt perfect ( stroom gemeten met scope)
- raildruk is stationair 300 - 320 bar
- lage druk brandstof is constant 4,5 bar
- krukas riemschijf gecontroleerd of de spiebaan niet gebroken is ( zoals de 1.9 JTD motoren ) is perfect
- software van de ECM is / was de laatste versie
- inspuittijd injectoren zijn stationair identiek bij zowel met als zonder probleem 
- parameter van LMM zowel gewenst / werkelijk zijn gelijk

Het bedrijf dat de injectoren getest heeft denkt niet dat ons probleem op de wagen te maken heeft met het feit dat de testbank geen IMA codering kon aanmaken. " de injectoren liggen maar net buiten tolerantie " 

Wat denken jullie ? We willen niet graag meemaken dat we de klant 4 nieuwe injectoren laten aankopen om vervolgens met hetzelfde probleem te zitten.

Andere sugesties ?

Alvast bedankt 

Uitgelezen met

Autel Maxsys elite , Launch X431 pro

Foutcodes

Geen foutcodes aanwezig

Downloads (5)

  • testverslag-1.png
  • testverslag-2.jpg
  • testverslag-3.jpg
  • testverslag-4.jpg
  • testverslag-5.jpg


Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »

Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.

Neem een abonnement Inloggen