Gepost: 07-11-2024 09:34
autoblaas
After sales manager
Auto Blaas
Merkspecialist
Lid sinds: 04-07-2016
329 bijdragen
Goedemorgen,
Auto heeft tijdens rit stank en lichte rook. Motorstoring P1219 te lange regeneratietijd roetfilter. Roetfiltervervuiling stage 2, 70% vervuiling
Historie:
- 2023 bij 132000km preventief distributieketting vervangen. Toen ook 2 injectors vervangen ivm hoge correctiewaarden.
- 02-2024 roetfilter vervangen ivm te hoge deeltjestest. Gereviseerd roetfilter geplaatst.
16.000km probleemloos gereden sinds vervanging roetfilter. 33x succesvol geregenereerd in de tussentijd.
We hebben geprobeerd geforceerd te regenereren. Roetwaarde loopt 5% terug tijdens regeneratie. Lange aanlooptijd voordat roetfilter op 600 graden is (15-20min)
Tijdens proefrit loopt roetwaarde snel weer op tot boven de 70%
Drukverschilsensor vervangen, geen verschil
Leidingen roetfilter-drukverschilsensor doorgeblazen, geen vervuiling.
Roetfilter en injectoren laten testen bij leverancier roetfilter. Roetfilter goed en schoon, injectoren 2x slecht.
2 nieuwe injectoren plaatsen. Geen verschil bij regeneratie.
Roetfilter opnieuw vervangen door gereviseerd filter. Geen verschil.
Waardes gemeten aan drukverschilsensor en aan ECU, 0,5V bij stationaire motor, loopt iets op bij vermogen vragen. Conclusie: sensor ziet geen hoog drukverschil.
Alle onderdelen origineel, alles ingelezen en getest met OE apparatuur.
Iemand een idee? ECU defect?
Gemeten
Roetpercentage uitlezen
Drukverschil uitlezen en meten aan sensor en aan ECU
2x injector vervangen
Roetfilter vervangen (gereviseerd)
Drukverschilsensor vervangen
Uitgelezen met
OE Witech2, OE Examiner, FiCom
Foutcodes
P1219 Te lange regeneratietijd roetfilter
(storing zat er alleen in bij binnenkomst auto. Komt nu niet terug)
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken