Gepost: 16-11-2024 18:12
Medard
zaakvoerder
Garage Medard
Universeel
Lid sinds: 17-09-2013
182 bijdragen
beste colega's.
We hebben hier een ducato met iveco motor met volgend probleem.
De motor maakt te veel roet aan waardoor de roetfilter overbelast geraakt.
De eerste keer dat de klant ervoor binnen kwam hebben we een geforceerde regeneratie uitgevoerd en het gehalte roet kwam zogoed als op nul (het juiste persentage wat overbleeft weet ik niet meer).
Na 3 weken kwam hij terug met zelfde probleem.
We zien dat het regeneratie proces te snel wordt opgestart gemiddeld al na 160 km waardoor ik veronderstel dat de motor te veel roet aanmaakt.
Om zeker te zijn dat het probleem niet veroorzaakt wordt door de adbleu sproeier hebben we deze eens gedemonteerd en deze was nog schoon en bleef ook gesloten en had een mooi verstuiverbeeld.
hebben ook voor de zekerheid de luchtfilter gecontroleerd en was niet abnormaal vuil.
We krijgen ook geen andere foutmeldinging buiten overbelasting roetfilter.
De motor start en rijd anders goed en trekt ook goed op.
Hebben deze vraag ook aan onze plaatselijke fiat verdeler gesteld en hij vertelde me dat ze net het zelfde probleem voor hadden met een klant en dat ze al een nieuwe roetfilter en egr gemonteerd hadden en dat het niets veranderde.
Men vraag is nu heeft er iemand al zoiets meegemaakt en wat was de oorzaak hier van.
Gemeten
verschildruk sensor waarde bij motor uit is nul als ook verstuiver adbleu.
Uitgelezen met
snapon
Foutcodes
p1206-22 hooge weerstand in dieselpartikelopvang signaalamplitude maximum
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken