Auto stottert & gaat in noodloop

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Fiat
Merk
Fiat
Model
Panda
Type
Panda
Uitvoering
0.9 TwinAir Ed. Cool
Bouwjaar
2014
Brandstof
Benzine
Reacties
4
Bekeken
1675
Gepost: 20-04-2021 15:20
Professional

PerryZetsen


Autobedrijf Zetsen
Anders/Overig

Lid sinds: 16-04-2021
6 bijdragen

als je tijdens het rijden voor een langere tijd de auto laat uit rollen in zijn versnelling en daarna weer gas geeft gaat de auto in de noodloop. ook stottert de auto  bij het optrekken rond de 3000rpm. Er zijn al diversen onderdelen vervangen en metingen gedaan.  De volgende onderdelen zijn ondertussen al vervangen:

Turbo,

MAP sensor,

Laaddruk sensor,

magneetklep turbo,

bypass klep turbo,

multi air module, 

bougie's , bobine's ( na een misfire melding liep de motor op 1 cilinder)

 

De motor is gespoeld en voorzien van de juiste olie met juiste specificatie's.

De betreffende vervangen onderdelen zijn ook ingeleerd mbv de Maxisys.

van de hierboven genoemde sensoren en actuatoren  heb ik de kabelweerstanden naar de ecu en de voeding spanningen gemeten, deze zijn allemaal goed.

het vreemde is dat de fouten er niet allemaal altijd in zitten, alleen p003973 komt altijd weer terug. en dat als je tijdens het rijden merkt dat je geen vermogen meer hebt en je zet de auto even van contact af en er gelijk weer op is het vermogen weer meteen terug.

Gemeten

Tijdens de proefrit blijkt dat de aansturing van de magneetklep, welke de vacuum aansturing regelt op de dumpklep van de turbo. Dit lijkt een canbus signaal. Het volgende heb ik geconstateerd: bij stilstaan met draaiende motor 13v verschil over pin 1 en 2 van de magneetklep. tijdens het rijden varieert de spanning ( meting gedaan met multimeter ipv scoop) over pin 1 en 2 van de magneetklep. als hij in noodloop gaat tijdens het rijden zie je meteen op de voltmeter over pin 1 en 2 op 0V staan en is de massa aansturing weg gevallen.

Uitgelezen met

maxisys

Foutcodes

p024313: wastegate-klep (elektrische test)-circuit onderbroken p023512: turboladerdruksensor- circuit kortgesloten met accu p003973 dumpklep turbo- actuator blokkeert in gesloten stand

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken