Gepost: 12-06-2010 09:14
Lid sinds: 21-11-2007
1465 bijdragen
Collega's
Wij hebben een Punto 1200 16V binnen staan in de werkplaats. Die regelmatig op drie cilinders loopt. In koude toestand valt het wel mee dan hoort je af en toe dat de motor een cilinder overslaat. Tijdens het rijden wordt het steeds erger. Bij warme motor is het bijna constant.
De dingen die gecontroleerd zijn;
1) foutcodes uitgelezen
Geen foutcodes in het motormanagement de IAW 18F.
Bij de meetwaardes is de inlaatspruitstuk druk 300mBar.
2) bougies -isolatorneuzen zijn allemaal dezelfde kleur (dus dezelfde verbranding???) en droog
3) Bij compressie meten is één cilinder (nr 3) ongeveer 25% minder.
4) Als je een lektest doet op cilinder 3 dan hoor je het blazen in de carter - ventilatie.
5) De waardes van de uitlaatgas zijn als de motor drie cilinders loopt zijn.
CO = 1.6 %
HC = 30 ppm
O2 = 0 %
Lambda waarde = 0.9
Als er iets is met de DIS -onsteking dan zou je ook zeggen dat de HC waardes ook groter moeten zijn. Dat één cilinder iets minder compressie heeft is volgens mij ook niet de oorzaak want anders moeten de HC - waardes weer groter zijn.
Ik denk dat er een injector mechanische blijft hangen maar moet je dan ook niet terug zien in de uitlaatgas waardes???
De klachten zijn volgens de klant opeens gekomen. 'S - avonds de auto stilzetten niets aan de hand en 's morgens komt de auto niet meer lekker op toeren.
Kunnen jullie mij met dit probleem verder helpen?
Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.
Neem een abonnement Inloggen