Ratel na vervangen oliepomp en ketting

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Fiat
Merk
Fiat
Model
Punto
Type
Evo
Uitvoering
-
Bouwjaar
2011/4
Brandstof
Diesel
Reacties
20
Bekeken
1772
Gepost: 25-07-2018 08:26
Professional

Martijngoorden


Martijn Goorden Alfa romeo
Merkspecialist

Lid sinds: 08-09-2016
17 bijdragen

Beste Heren,

Onlangs bracht een klant zijn 1.3 diesel punto evo bij ons voor onderhoud en een preventieve kettingwissel. 

Man heeft zelf aangeleverd:
-(Febi) ketting set compleet
-Oliefilter (aftermarket)

Na montage van de kettingset en vervangen van de olie bleef de olie druk angstvallig laag. (melding te weinig olie druk).  Na onderzoek bleek er geheel geen druk te komen. 
In het voordeksel zit de oliepomp, welke ik daarna bekeken heb.  Deze bleek defect. 
Klant geinformeerd en die geeft aan vaker oliedruk problemen (vooral met warme motor stationair) te hebben of hebben gehad. 

Nieuwe (pierburg) oliepomp besteld en gemonteerd. 

Daarna geen melding meer en netjes olie uit het oliekanaal (ter controle boven aan de kop de druksensor los gedraaid om te controleren op olie). 

Echter, nu komt er vanuit de pomp/voordeksel een hoog ratelend geluid (het klinkt alsof de ketting met de zijkant langs het deksel schaaft. 

In overleg met de klant besloten de kettingset te vervangen voor een originele fiat set (wederom alle geleiders, spanner en oliesproeier mee vervangen), echter geen enkel verschil.
Ook is er niets te zien van aanlopen of iets dergelijks. dit dubbel gecheckt en tot de conclusie gekomen dat het niet aanlopen van de ketting is. (timming ook nogmaals gecontroleerd en deze klopt)


Daar het geluid pas begint op het moment dat er oliedruk opgebouwd wordt (bij koude start is hij de eerste 5/6 seconde stil en loopt mooi) besloten de nieuwe oliepomp te vervangen voor wederom een nieuwe (wellicht productie fout en maakt de pomp lawaai, heb al eens eerder een nieuwe pomp defect gezien). 

Helaas ook dat maakt geen enkel verschil.
Zodra het oliedruk lampje uit gaat, begint het geluid. 

Vervangen: 
-Kettingset volledig met geleiders, oliesproeier en spanner (2x)
-Oliepomp (2x)

Daarna de olie druk gemeten (mechanisch) deze komt koud, stationair niet verder dan 1,5 bar. met gas geven niet verder dan 2.  
Dit lijkt dus te weinig, waar komt dit door en wat veroorzaakt het geluid? 

Iemand dit euvel vaker aan de hand gehad? 
Ik heb al vaak kettingen van deze motoren gewisseld, even als de oliepomp, maar dit nog niet eerder gehad. 

 

Gemeten

Olie druk stationair koud 1,5 bar, verhoogt 2 bar -oliepomp vervangen -Volledige kettingset vervangen -Carterontluchting. geen verstopping gevonden, werkt naar behoren

Uitgelezen met

nvt

Foutcodes

geen

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.