Gepost: 25-12-2008 22:00
Lid sinds: 05-12-2008
8 bijdragen
Oude Ford Fiesta uit 1992 met olie in het luchtfilter en luchtfilterhuis. Opvallend is dat er nogal wat dikke drab in die olie zit. Zelfde drab ook aan de binnenkant van de olievuldop.
Waar wijst deze drab op? Is het slechts dat de olie + filter broodnodig aan vervanging toe is of is er meer aan de hand? Het is zwart van kleur dus ik neem aan geen koelwater in de olie.
Ik heb het slangetje plus T-stuk van de carterventilatie ontdaan van verstopping maar er blijft olie in het filterhuis terechtkomen. Opvallend is dat bij draaiende motor en het openen van de olievuldop, het toerental niet terugvalt en er geen onderdruk in het carter lijkt te zijn. Er is zelfs een lichte uitwaartse luchtstroom te voelen. Is dit normaal? Ik heb begrepen dat er onderdruk zou moeten zijn en het toerental zou moeten terugvallen.
Als ik bij draaiende motor het slangetje tussen het carterventilatie T-stuk en het motorblok (dus NIET de dikkere slang naar het carterdeksel) loshaal, het toerental wél terugvalt en er sissend geluid van onderdruk te horen is.
Kan dit beteken dat de zuigerveren versleten zijn waardoor er onvoldoende onderdruk blijft? Of kan er elders lekkage in het onderdruk systeem zitten?
Dank voor uw tips!
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken