Gepost: 07-01-2013 09:46
Lid sinds: 10-02-2011
7 bijdragen
Inmiddels al een langlopende geschiedenis:
auto kwam met foutcode p0420; kat. omzettingsfactor te laag. Na controle van de lambdasonde waardes bleek de kat daadwerkelijk kapot, deze is vervangen. Ook zijn toen de bougies vervangen, inlaatsysteem m.b.v. rookmachine gecontroleerd, alles oke.
Na een maand brandde het lampje weer, weer P0420. lambdawaarden leken goed, voor de zekerheid 2e sonde vervangen.
Ook nu ging het een paar weken goed, en toen weer hetzelfde. Inmiddels leek de auto wel wat onregelmatig te lopen, na het vervangen van de bobine werd dit beter. Ook bleek de uitlaat vlak bij de lamdasonde iets te lekken, ook dit werd gerepareerd. Maar na een paar dagen brandde het lampje weer.
Opnieuw zijn we er ingedoken, en kwamen erachter dat het scoopbeeld van de nokkenassensor een vreemd signaal vertoonde. De timing tov de krukas klopte wel met het signaal zat vol storingen en was niet mooi "rond" (inductiegever, geen hallsensor) Ook was de weerstand vd sensor te hoog hoewel we geen foutcodes hadden op de sensor. Na het vervangen van de nokkenassensor liep de auto nog weer beter en de 4 gas waarden zijn nu ook perfect, stationair en op toeren. Ook de lambdawaarden zijn goed; eerste pendeld, 2e slingert langzaam tussen 0,6V naar 0,9V onder het rijden. En toch brandde het lampje weer 2 dagen later.
Iemand nog een suggestie?
Gemeten
lambda waarden,
krukas / nokkenassensoren,
temperatuursensoren,
evap,
lekkage inlaatsysteem,
lekkage uitlaatsysteem,
ontsteking
Uitgelezen met
kts 570
Foutcodes
P0420
Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.
Neem een abonnement Inloggen