Vragen mbt live data Ford en regeling ECU

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Ford
Merk
Ford
Model
Fiesta
Type
Fiesta
Uitvoering
-
Bouwjaar
2005/1
Brandstof
Benzine
Reacties
18
Bekeken
917
Gepost: 21-12-2017 19:28
Topmonteur

Matronix

Diagnosetechnicus
HSM Autoservice

Lid sinds: 04-05-2014
3740 bijdragen

Heb deze Fiesta binnen ivm nu en dan stotteren, een brommend geluid en inhouden.

Testrit gemaakt en inderdaad is de auto vrij traag boven de 50-60km en alleen in de 3/4/5 (voelt niet als slippende koppeling, meer als gewoon inhouden). Data live er bij laten lopen en dan vallen mij wat dingen op. In de OBD data zie ik een gasklep positie van 22,7% stationair tot 100% vollast. In Ford data is dat 0% tot 82,7%. Die laatste, tezamen met de constatering dat vol gas geen open loop situatie gaf, zette me op het verkeerde been mbt mogelijk gasklephuis probleem.

Nu ik OBD er bij heb gehad heb ik toch wat vragen gekregen mbt hoe Ford op dit gebied werkt. Ik heb een aantal testruns gemaakt. In eerste versnelling rond de 2700 toeren pas open loop en volle verrijking mengsel (via trims / lambdawaarde gecontroleerd). In de 2 hetzelfde. Door de tandverhouding alsnog goede acceleratie in volle gebied. In de drie gaat ook pas rond hogere toeren een open loop regeling in en dat vindt ik wat vreemd? De auto moet echt rond de 3500-4000 toeren zitten om redelijk door te trekken en ook dan pas open loop. In vier en vijf hetzelfde.

Nu loopt er ook een rem fors aan dus dat moet ik eerst oplossen (het is maar een 1.3 dus kan best invloed op rijgedrag hebben), het gaat mij om het systeem en vooral het verschil in data (obd en ford software via zowel FoCom als MaxiSys). 

Overigens heb ik bemerkt dat de gastester stationair nogal arm mengsel aangeeft terwijl Lambda rond -4% long term staat (en short ook rond de nul). De auto is op toeren iets minder arm maar nog steeds rond 1.05 lambda bij een 0.02 CO en 0 HC dus rond de 0.75% O2.  Lambda sonde kan dan ook nog een afwijking hebben (als uitlaat gasdicht is). Auto is ook lastig op toeren te houden; binnen 2000 - 3000 rpm bijna niet met gaspedaal te regelen (onbelast). 

Ik heb ook nog even software versies gecontroleerd; kun je ergens zien wat de laatste horen te zijn? 

Een garagist is al druk onderdelen aan het vervangen geweest maar gezien de nette trims, map waarden en andere data pids zie ik niet in wat voor nut dat heeft. Lijkt motorisch niks mis te zijn en ook niet met brandstofdruk of lucht.

Gemeten

testrit en onbelast - trims - MAP - KVS waarden - gasklep posities - brandstof regeling (open/closed loop)

Uitgelezen met

FoCom, Hella Guttmann, MaxiSys908P

Foutcodes

nada

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.