Gepost: 22-11-2013 20:28
bartuitschaijk
Daf trucks
Merkspecialist
Lid sinds: 17-11-2013
4 bijdragen
Ik heb een raar probleem met een Focus C-max uit 2006, 1.8 16V.
Waar zal ik beginnen met beschrijven, want er is inmiddels zoveel te melden:
Het begon met af en toe (1x per 2 maanden) hevig inhouden en stotteren van de auto. Motor systeem storing melding op het display en tevens snelheidslimiet modus actief melding. Fouten uitgelezen en P2110 melding, gasklephuis. In eerste instantie gasklephuis schoongemaakt, daarmee was de fout uiteindelijk niet weg, maar omdat de fout maar zo sporadisch voorkwam is het lastig diagnose te stellen. Fout kwam uiteindelijk terug en wederom P2110. Hierna is het gasklephuis vervangen door een 2e hands exemplaar. Ook zijn de penbobines incl. bougies vervangen. De laatste tijd komt de fout wat vaker terug, wat voor de diagnose dus makkelijker is, maar waardoor het vertouwen in de auto afneemt.
Ik ben er inmiddels achter dat de foutmelding P2110 pas gezet wordt op het moment dat je door blijft rijden met de motorsysteemstoring, dit lijkt dus eerder gevolg dan oorzaak. Het gekke is dat de fout alleen bij koude motor voorkomt. Indien je met koude motor wegrijdt dan voel je al horten en stoten waarna na enkele honderden meters de motorsysteemstoring melding komt. Als je vervolgens de auto 10 minuten laat staan en opnieuw start is de foutmelding verdwenen en rijd de auto perfect. De fout komt dan ook de gehele dag niet meer terug.
Afgelopen week toevallig een keer geprobeerd zonder te rijden of de foutmelding met stilstaand voertuig opgeroepen kon worden en dat is toevallig het geval: Op het moment als je de auto op contact zet en het gaspedaal een klein beetje intrapt hoor je de gasklep naar zijn positie zoeken, hij blijft continue open en dicht gaan. Houd je het pedaal dan vast in een stand waarbij de klep aan het zoeken is dan krijg je de motorsysteemstoring en snelheidsmodus actief melding (dit alles dus zonder draaiende motor). Start je daarna de motor dan loopt hij gewoon goed stationair. Geef je echter een keer snel gas en laat daarna weer los dan gaat de motor zijn eigen leven leiden, hij gaat uit zichzelf gas/gas los geven tot 6000 rpm. Je krijgt hem hier alleen weer uit door de motor af te zetten. Dit gedrag is meerdere malen op te roepen. Als je daarna de auto weer 10 minuten stil laat staan is het probleem weg en krijg je het de rest van de dag ook niet meer terug.
Heeft iemand suggesties of eenzelfde probleem meegemaakt? Wat ik met name niet snap is waarom het alleen bij een koude motor voorkomt.
Om niet onnodig veel onderdelen te vervangen zou ik graag suggesties hebben of ik moet zoeken in het gaspedaal zelf, de kabelboom (verwacht ik eerlijk gezegd niet, omdat het alleen bij koude motor gebeurd), evt ECU (al bekeken op evt. vocht). Gasklephuis is al vervangen.
BVD
Bart
Uitgelezen met
OBD scanner
Foutcodes
P2110
Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.
Neem een abonnement Inloggen