Problemen variabele nokkenasverstelling (opgelost)

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Ford
Merk
Ford
Model
Focus
Type
Focus
Uitvoering
-
Bouwjaar
2005/6
Brandstof
Benzine
Reacties
6
Bekeken
9865
Gepost: 12-01-2018 21:40
Topmonteur

Unikneet

Diagnosetechnicus
Universeel

Lid sinds: 15-11-2011
1721 bijdragen

Dit probleem is opgelost en ik vermeld het voor geïnteresseerden.

Als je zo een binnen krijgt die al bij een andere garage binnen is geweest, let dan in het bijzonder op de montageplaats van de magneetklepjes voor de verstelling van de oliedruk bekrachtigde verstelbare nokkenastandwielen! Bij dit voertuig zat de uitlaatnokkenas actuator op de positie van de inlaatnokkenas actuator en vice versa!

Mijn diagnose proces:

Aanname klacht. Voertuig binnen met klacht inhouden en MIL aan. Doorvragen geschiedenis voertuig: 2 jaar geleden ergens aangeschaft en sindsdien niets dan problemen gehad, kwam met hele lijst van vervangen zaken onder garantie. Een hoop sensoren en na laatste distributievervanging eigenlijk nooit meer goed geweest.

Proefrit. Voertuig is traag en niet wat je er van zou verwachten maar niet onrijdbaar. Geen horten of stoten. Maar vermogen niet overeenkomend met een 1.6 verstelbare nokkenassen.

Uitlezen. Foutcodes op correlatie krukassensor tot nokkenassensor. P0016/P0017 en trage reactie inlaatnokkenas P001A of P002A weet ik niet zeker meer welke. Dan denk je gelijk of distributie staat niet goed of er werkt een actuator niet of een verstelbaar tandwiel niet. Helaas gaf mijn Snap-On geen werkelijk gemeten nokkenas verdraaiingen. Dus moeten we meten = weten.

Verder meten. Combimeting sensoren krukas/nokkenassen voor wat betreft de timing lijkt in orde via een voorbeeld van Picoscope. Weerstandswaarde beide magneetkleppen gelijk dacht rond 18 ohm. Dutycycle op magneetkleppen is aanwezig, maar niet meer als er een foutcode opgeslagen is (dit is logisch). Zelf sturing magneetkleppen van volledige massa voorzien: geen effect op verschuiving nokkenassignaal ten opzichte van krukassignaal. Toch kon je duidelijk de plunjers op en neer zien gaan bij losgenomen magneetkleppen, de magneetkleppen lijken dus in orde. Gedachte dus dat verstelbare nokkenastandwielen niet meer werken.

Reparatie na diagnose 2 nieuwe verstelbare nokkenastandwielen en timing voor 100% correct gezet met FIX blokkeergereedschap krukas, nokkenassen, en nokkenastandwielen. Zie : https://www.toolspecial.com/motor-en-versnellingsbak/fix-distributie-gereedschapset-ford/19124

Na reparatie. Nog steeds traag en befaamde P0016/P0017 codes. Nader gaan kijken naar de magneetkleppen. Ik vond het al vrij raar dat de stekker van de uitlaatmagneetklep vrij dicht bij de afdekkap van de distributie zat maar schonk daar verder geen aandacht aan. Nader onderzoek wijst uit dat als je kijkt naar de in en uitlaat kanalen van de olie door de magneetklep vergeleken met die in de kop, dat het niet klopt!

Ze hebben ze omgewisseld en nooit meer teruggezet! (waarschijnlijk om te proberen uit te zoeken wat het probleem is).  Dit kan je wel doen bij deze maar dan kloppen de oliekanalen niet meer. Je blokkeert de olie-aanvoer en de stekker zit op 180 graden verdraait!

Eén voor de boeken. Die ga ik niet meer vergeten.

Na definitieve reparatie lijkt voertuig er een turbo bij gekregen te hebben. En klant zeer tevreden.

Gemeten

Distributie timing gescoped, weerstandwaarden magneetkleppen, metingen/tests magneetkleppen.

Uitgelezen met

Snap-On Solus Ultra

Foutcodes

P0016/P0017, P001A/P002A

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.