temperatuur

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Ford
Merk
Ford
Model
Focus
Type
Focus
Uitvoering
-
Bouwjaar
2001/9
Brandstof
Benzine
Reacties
9
Bekeken
308
Gepost: 06-06-2017 11:01
Professional

uniprofi

After sales manager

Lid sinds: 08-01-2008
168 bijdragen

Hallo, Heb hier een probleem met een ford focus van 2001. foutcode P1289. cilinderkoptemperatuursensor circuit  hoog. Hierdoor geeft de temp.sensor een te lage temp. naar ecu. De ventilator gaat dan ook niet op tijd draaien, en het toerental blijft heel lang rond de 1100 toeren.  Als ik op contact ga meten meet ik iets meer dan 5 volt op de sensor (5,8 V op wit/violet), en via de obd (delphi diagnose) een temp van 17 graden. (buitentemp. op moment van meten). Als ik de motor laat lopen vanaf koud, gaat de temp. eerst naar -16, om vervolgens vanaf daar omhoog te lopen. Volgens mij dus 33 graden lager dan de eigelijke temperatuur. Vanaf -16 gedraagt de sensor zich als een normale temp.sensor, en loopt geleidelijk omhoog tot 76 graden. (Daarna motor uitgezet omdat de ventilator bij die temp niet gaat draaien, met kans op kokende motor) Ecu opgestuurd naar ac-tronics. Daar hebben ze de ecu getest, en niks verkeerd gevonden (goedgekeurd dus).  Na montage van de ecu weer gemeten. Hetzelfde probleem. Vervolgens heb ik een weerstand van 360 ohm in de draad (wit/violet) gesoldeerd. Hierdoor ging de gemeten temp via obd nog lager. (olietemp.meter van mijn 4 gas tester gaf 97 graden aan voor montage van de weerstand, en na montage ook 97 graden. De gemeten temp via obd ging echter van 76 graden naar 66 graden. 10 graden lager dus). Het lijkt alsof de weerstand vanaf de temp.sensor (die ik overigens al heb vervangen) naar de ecu te hoog is. De bekabeling naar de ecu heb ik getest, en daar is niks mis mee. (Ook de wit/bruine kabel die massa moet hebben op de sensor heeft een goede massa.)

Mijn vraag is: Hoe kan ik een temp meten van -16 vanaf de sensor naar de ecu, terwijl de buitentemp  17 graden is

Gemeten

-16 graden , spanning op sensor 5,64 V ,

Uitgelezen met

delphi

Foutcodes

P1289

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.