Gepost: 29-06-2023 14:54
Mobitech
Zaakvoerder
Mobitech
Universeel
Lid sinds: 12-04-2016
39 bijdragen
Hallo iedereen,
Ford 1.0 waarvan de vertanding van de riem van de oliepomp volledig kapot was, had nog een beetje oliedruk door het meedraaien, maar er net op tijd bij. Ook motor met balansassen ( is een automaat )
Riem aan het vervangen, maar hiervoor moet de ketting eraf, setje gekocht ( pen blokkeren krukas, krukaspoulie, nokkenasvergrendeling ) . Na het afhalen van het " kleppendeksel " ( in alu, niet de plastic versie ) blijkt dat de nokkenassen hierin meekomen, een soort " cassette " met de nokkenassen in. M'n nokkenas- blokkeringstools passen dus niet ( is blijkbaar alleen voor motor met natte riem ) Heb enkel merktekens op de poulies van de nokkenassen en op de ketting, maar de onderste krukaspoulie waar de ketting op loopt is niet gecaleerd, draait los op de krukas. Iemand een idee hoe ik de nokkenassen kan blokkeren / op hun punt zetten ? Kan toch een aantal graden verdraaien, is wel een variabele nokkenasregeling maar lijkt mij toch wat vreemd dat hier geen vast punt is om de nokkenassen juist te zetten. Mijn manual vermeldt enkel dat je de punten van de nokkenaspoulies moet met de ketting gelijk zetten, maar dat is maar een " ongeveer " afstelling ten opzichte van de geblokkeerde krukas. Bevriende Ford - mechanieker gebeld, ( die was aan eentje met een riem bezig :-) ), had er ook nog nooit zo ene gedaan . Is hier iemand van op de hoogte ? Alvast hartelijk dank voor jullie medewerking !!
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken