Co gehalte

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Ford
Merk
Ford
Model
Ford USA
Type
Uitvoering
-
Bouwjaar
2006/7
Brandstof
LPG
Reacties
2
Bekeken
2291
Gepost: 22-09-2015 12:17
Professional

Azrael

Autotechnicus
Universeel

Lid sinds: 26-10-2012
14 bijdragen

Goedemiddag,

Wij hebben hier een Ford F-150 op LPG welke toe is aan de apk, echter is het co gehalte te hoog op zowel benzine als gas. De waardens zijn:

Benzine stationair co: 0,55  -  co2: 14,2  -  02: 0,84  -  Lambda 1
Benzine 2500 rpm co: 0,65  -  co2: 14,3  -  02: 0,67  -  Lambda 1

LPG stationair co: 0,40  -  co2: 13,2  -   02: 0,67  -   Lambda 1
LPG 2500 rpm co: 0,50  -  co2: 13,2  -   02: 0,67  -   Lambda 1


Als wij de auto uitlezen met de universele/apk eobd scanner geeft hij zowel bij short fuel trim bank 1 sensor 2 als bank 2 senser 2 99,2% aan en hij heeft de foutcodes P0171&P0174 System too lean bank 1 & 2.
Als we naar de spanning kijken van de voorste sondes pendelen deze goed vlot en als we naar de sondes na de kat kijken pendelen deze nagenoeg even hard mee. Zover ik begrijp betekend dit dat de katalysator het zuurstofoverschot tijdens de arme delen van het pendelen niet goed gebruikt om zijn werk te doen en het er dus op wijst dat de katalysator zijn beste tijd gehad heeft.
Ook hebben we gelezen dat de katalysator warmer wordt aan de achterkant dan de voorkant wanneer hij goed werkt, we meten bank 1 vooraan na twee minuten op 2000 toeren 145 graden en achteraan 115, bank 2 vooraan 150 graden en 85 achteraan.
Meneer reedt al een jaartje met foutcode egr en na het vervangen van de klep bleef deze weg en zakte het co gehalte met 0,2%.

Wat denken jullie? Kunnen we constateren dat de katalysator defect is en vervangen moet worden?

 

Al gedaan:

LMM vernieuwt, vacuum, inlaat en uitlaat op lekkages gecontrolleerd, egr klep vernieuwd, brandstofdrukregelaar visueel gecontroleerd, bedrading van lambdasondes naar ecu gecontroleerd.

 

Bij voorbaat dank!

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken