dtc en timing

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Ford
Merk
Ford
Model
KA
Type
KA
Uitvoering
-
Bouwjaar
2008
Brandstof
Benzine
Reacties
2
Bekeken
5480
Gepost: 06-12-2012 22:40
Professional

Lid sinds:
bijdragen

.

Onderwerp/Storing: Storingsindicatielamp (MIL) brandt; storingscodes (DTC's) P0335 en/of P0340 opgeslagen; slecht rijgedrag, onregelmatig stationair toerental of afslaan motor
Model:
Ka 2009 (08/2008-) - Alleen 1.2L Duratec motor Productiedatum: vanaf 08/2008
Productiecode: vanaf 8E
Assemblagefabriek: Tychy
Markten: Alle
Hoofdstuk: 303-00
Samenvatting

Wanneer een klant een klacht heeft over het feit dat de storingsindicatielamp (MIL) brandt en de DTC P0335 of P0340 in de computer motorregeling (PCM) is opgeslagen, gecombineerd met een slecht rijgedrag van de auto, een onregelmatig stationair toerental of het afslaan van de motor, dan is de oorzaak waarschijnlijk een incorrect signaal vanaf de nokkenaspositiesensor (CMP-sensor) of de krukaspositiesensor (CKP-sensor).

Mogelijke oorzaken van DTC P0340 zijn:


• incorrecte kleptiming;


• incorrecte positie van het kleppendeksel t.o.v. de cilinderkop;


• overmatige axiale speling van de nokkenas;


• sensorring nokkenas buiten specificatie.

Mogelijke oorzaken van DTC P0335 zijn:


• beschadigde CKP-sensor;


• water is stekker binnengedrongen;


• beschadigde stekker / enkele bedrading;


• incorrecte positie van CKP-sensor t.o.v. starterkrans;


• beschadigde starterkrans.

Voor het verhelpen van deze storing moeten de instructies voor de werkplaats worden gevolgd.

Er wordt momenteel een nieuw speciaal gereedschap ontwikkeld om de spanner van de hulpaandrijfriem (spangereedschap, distributieriem); dit is beschikbaar vanaf 15-05-2010. Tot het nieuwe speciale gereedschap beschikbaar is, moet een in de handel verkrijgbare sleutel worden gebruikt.

De in deze TSB gepubliceerde reparatietijden zijn beschikbaar vanaf 6 april. Werk op die datum het hoofdbestand voor reparatietijden bij, zodat het Dealer Management Systeem nieuwe gegevens kan ontvangen. Neem contact op met uw interne systeembeheerder.

Sluit FordEtis IDS aan en selecteer de betreffende symptomen uit de bovenstaande storingsbeschrijvingen voor markten waarbij FordEtis IDS wordt gebruikt. Volg de instructies in FordEtis IDS om de klacht te verhelpen en stuur betreffende diagnosefeedback-sessiebestanden op. Het niet opvolgen van deze instructies kan van nadelige invloed zijn bij het indien van een garantieclaim.

Gebruik de draagbare diagnose-eenheid van IDS Standard voor markten waarbij FordEtis IDS niet beschikbaar is. Als één van de bovenstaande DTC's wordt opgeslagen, volg dan de bijgevoegde instructies voor de werkplaats om de klacht te verhelpen.


Benodigde onderdelen
Beschrijving Finis code Aantal
Pakking 1 563 478 1
Siliconenafdichtmiddel 1 217 470 1
Distributieriem (indien nodig) 1 590 748 1
Krukaspoelie (indien nodig) zie FordEcat 1
CKP-sensor (indien nodig) 1 564 811 1
Cilinderkop (indien nodig)
Benodigde onderdelen zie FordEcat -
Nokkenas (indien nodig)
Benodigde onderdelen zie FordEcat -


Speciaal Gereedschap

Afstelkaliber

303-1478

Reparatietijd
Beschrijving van de bewerking Bewerkingsnr. / Tijd
IDS - Aansluiten/Communicatie 29 099 0
IDS - DTC's lezen/wissen (niet in combinatie met symptoomgebaseerde diagnose) 29 099 4
DTC P0340 opgeslagen:
Kleppendeksel - Verwijderen en aanbrengen additioneel 21 141 1
Positie speciaal gereedschap 303-1478 additioneel 710011C18
Nokkenas - Axiale speling controleren additioneel 710012C18
Cilinderkop - Verwijderen en aanbrengen additioneel 710381C18
Sensorring - Rondheid controleren additioneel 710013C18
Nokkenas - Verwijderen en aanbrengen additioneel 710161C18
Kleptiming - Controleren additioneel 710051C18
Distributieriem - Vervangen additioneel 710162C18
DTC P0335 opgeslagen:
CKP-sensor - Verwijderen en aanbrengen 29 230 1
CKP-sensor - Controleren additioneel 710011C18
Aanvullende controles van starterkrans / krukaspoelie additioneel 710012C18
Krukaspoelie - Verwijderen en aanbrengen additioneel 710061C18
Reparatiecodes/Claimcodes
Oorzakelijk onderdeel: zie onderstaande tabel
ACES klachtcode: zie onderstaande tabel

Reparatiecodes / Claimcodes / ACES klachtcode

Oorzaak / Beschrijving ACES klachtcode Oorzakelijk onderdeel
Incorrecte kleptiming 12 21283
Incorrecte positie van het kleppendeksel t.o.v. de cilinderkop 21141
Overmatige axiale speling van de nokkenas 33 Finis code van de cilinderkop
Sensorring nokkenas buiten specificatie 13 Finis code van de nokkenas
Beschadigde CKP-sensor 1 Finis code CKP-sensor
Water is stekker binnengedrongen X2 36366
Beschadigde stekker X4
Incorrecte positie van CKP-sensor t.o.v. starterkrans 01 Finis code krukaspoelie
Beschadigde starterkrans
Werkplaatsuitrusting
Klokmicrometer
Klokmicrometersteun
Distributieriemsleutel (in de handel verkrijgbaar)

Instructies voor de werkplaats
Zie onder "Samenvatting".

Sluit FordEtis IDS aan en selecteer de betreffende symptomen uit de bovenstaande storingsbeschrijvingen voor markten waarbij FordEtis IDS wordt gebruikt. Volg de instructies van FordEtis IDS om de storing te verhelpen.

N.B.: Het vergoedingssysteem van de garantieclaims verwacht een RVC met een betroffen garantieclaim om mogelijke annulering van de claim te voorkomen.

Volg de onderstaande instructies voor de werkplaats voor markten waarbij FordEtis IDS niet beschikbaar is.

IDS - DTC's lezen/wissen (niet in combinatie met symptoomgebaseerde diagnose)

1. Sluit de draagbare diagnose-eenheid van IDS Standard op de auto aan en breng de communicatie (voertuigidentificatie) tot stand.

Bevestig dat de voertuiggegevens correct is.

2. Controleer of er storingscodes (DTC's) zijn opgeslagen.

Als DTC P0340 is opgeslagen, ga naar .
Als DTC P0335 is opgeslagen, ga naar .

3. Wis eventuele opgeslagen storingscodes (DTC's).

4. Ontkoppel IDS Standard van de auto.
 

DTC P0340 opgeslagen

Ontvangstcontrole

1. Breng de auto omhoog en ondersteun hem.

2. LET OP: Zorg dat de O-ring van de nokkenaspositiesensor (CMP-sensor) NIET beschadigd wordt.

• N.B.: Draai de bouten van het kleppendeksel nog NIET los.

Breng speciaal gereedschap 303-1478 voor het centreren van het kleppendeksel op de cilinderkop aan. Zie voor meer informatie hoofdstuk 6 van de Ka 2009: Procedures; Groep 1016A - Enkel kleppendeksel - 1.2L Duratec (motor voor de duidelijkheid verwijderd afgebeeld).
 

 

 

3. Controleer de montagepositie van het kleppendeksel (motor voor de duidelijkheid verwijderd afgebeeld):

1. Als er een opening tussen speciaal gereedschap 308-1478 en het kleppendeksel zit, dan kan de montagepositie van het kleppendeksel een mogelijke oorzaak van DTC P0340 zijn. Ga verder met de volgende stap.

2. Als er geen opening tussen speciaal gereedschap 308-1478 en het kleppendeksel zit, dan is de montagepositie van het kleppendeksel NIET de oorzaak. Ga verder met de volgende stap.

Verwijder speciaal gereedschap 303-1478.
 

 

 

 


4. Maak het bovenste deel van het distributiedeksel los.

1. Bout. Aanhaalmoment: 9 Nm

2. Klem.

5. Verwijder het kleppendeksel (acht bouten).

Aanhaalmoment: 10 Nm

6. Meet de opening tussen de drukplaat en het cilinderkophuis (motor voor de duidelijkheid verwijderd afgebeeld):

1. Beweeg de nokkenas m.b.v. een geschikt gereedschap volledig in de richting van de distributieriem tot de drukplaat volledig in contact met het cilinderkophuis is.

2. Drukplaat volledig in contact met het huis.

3. Houd de nokkenas in positie en meet de opening tussen de drukplaat en het huis.

• Als de opening binnen de specificatie ligt, ga dan naar de volgende stap.

• Als de opening buiten de specificatie ligt, moet een nieuwe cilinderkop (zie onder "Benodigde onderdelen") worden aangebracht. Zie voor meer informatie hoofdstuk 6 van de Ka 2009: Procedures; Groep 1016A - 1.2L Duratec.

• Ga verder met de volgende stap.
 

 

 

7. Meet de rondheid van de sensorring (motor voor de duidelijkheid verwijderd afgebeeld):

1. Breng een geschikte klokmicrometer met een steun op de cilinderkop aan.

2. Draai de krukas met de hand en controleer de rondheid van de sensorring.

Als de sensorring buiten de specificatie ligt ( > 0,20 mm), moet een nieuwe nokkenas (zie onder "Benodigde onderdelen") worden aangebracht. Zie voor meer informatie hoofdstuk 6 van de Ka 2009: Procedures; Groep 1016A - 1.2L Duratec.
Ga verder met de volgende stap.
 

 

 

8. Controleer de kleptiming. Zie voor meer informatie hoofdstuk 6 van de Ka 2009: Procedures; Groep 1032 - Distributieriem - 1.2L Duratec.

Stel de kleptiming in, controleer de distributieriem visueel op beschadigingen door steenslag en breng een nieuwe distributieriem aan (indien nodig).
 

Kleppendeksel - Aanbrengen

9. Breng speciaal gereedschap 303-1478 voor het centreren van het kleppendeksel op de cilinderkop aan en breng het kleppendeksel aan. Zie voor meer informatie hoofdstuk 6 van de Ka 2009: Procedures; Groep 1016A - Enkel kleppendeksel - 1.2L Duratec (motor voor de duidelijkheid verwijderd afgebeeld).

Breng het kleppendeksel zodanig aan dat er GEEN opening tussen speciaal gereedschap 308-1478 en het kleppendeksel zit. Aanhaalmoment: 9 Nm
1. Incorrecte montagepositie.

2. Correcte montagepositie.
 

 

 

10. Breng alle andere onderdelen in omgekeerde volgorde aan.
 

DTC P0335 opgeslagen

Controleer de krukaspoelie (getande aandrijfpoelie) en de krukaspositiesensor (CKP-sensor)

1. Breng de auto omhoog en ondersteun hem.

2. Controleer de CKP-sensor.

1. Ontkoppel de stekker.

Controleer de stekker op beschadigde of gecorrodeerde pennen.
Controleer de stekker op beschadigde enkele bedrading.
Controleer of er water de stekker is binnengedrongen.
2. Verwijder de CKP-sensor (een bout).

Meet de weerstand tussen de pennen van de CKP-sensor. De weerstand moet 1,1 kohm (± 0.2 ohm) bedragen.
Als de CKP-sensor beschadigd is, voer dan de benodigde reparaties van de bedrading/stekker uit of breng een nieuwe CKP-sensor (zie onder "Benodigde onderdelen") aan.
Als er geen beschadigingen aanwezig zijn, ga dan door met de volgende stap.
 

 

 

3. Verwijder het rechter voorwiel met band.

4. Maak de beschermplaat van de krukaspoelie los.

1. Verwijder de verstevigingssteun.

2. Verwijder het binnenscherm van de wielkuip.

3. Maak de beschermplaat van de krukaspoelie los.
 

 

 

5. Verwijder de beschermplaat van de krukaspoelie.
 

 

 

6. Meet de afstand tussen de tand van de starterkrans en de CKP-sensor.

De afstand moet tussen 0,5 mm en 1,5 mm liggen.
Draai de krukas 90° rechtsom en herhaal de meting op de volgende drie meetpunten.
De maximale afwijking moet < 0,20 mm zijn.
Als de starterkrans buiten de specificatie ligt ( > 0,20 mm), moet een nieuwe krukaspoelie (zie onder "Benodigde onderdelen") worden aangebracht.
 

 

 

7. Controleer de krukaspoelie.

1. Controleer het aanhaalmoment van de bouten: 20 Nm + 90°.

2. Zorg dat de geleidepen zich correct op de juiste plaats bevindt. Breng de componenten weer aan en vervang deze indien beschadigd. Zie voor meer informatie hoofdstuk 6 van de Ka 2009: Procedures; Groep 1032B.

3. Controleer de starterkrans op beschadigingen zoals gebroken tanden.

Als de starterkrans beschadigd is, moet een nieuwe (zie onder "Benodigde onderdelen" worden aangebracht. Zie voor meer informatie hoofdstuk 6 van de Ka 2009: Procedures; Groep 1024.
 

 

 

Aanbrengen

8. Breng alle onderdelen in omgekeerde volgorde aan.

Zorg dat de CKP-sensor correct wordt aangebracht (loodrecht t.o.v. de krukaspoelie en in contact met het motorblok).


 

Gemeten

nvt

Uitgelezen met

nvt

Foutcodes

zie tsb

een heel lang verhaal maar mogelijk helpt deze melding om ts om iets makkelijker op deze storing in te gaan.

gr fordenmazda.

Bijgewerkt door fordenmazda op 06-12-2012 22:46
Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.

Neem een abonnement Inloggen