Gepost: 16-10-2013 18:57
Lid sinds: 03-01-2008
65 bijdragen
De auto van de buurman heeft een probleem met de aanjager. Gisteravond voor de deur even snel gekeken omdat er door condens op de ruiten niet veilig mee te rijden was. Kachelmotor krijgt wel spanning maar de massa wordt niet afgeregeld. Met spanning en volle massa draait de aanjager voluit en klinkt gezond. De auto is voorzien van climat control en heeft een traploze aanjagerbediening.
Voor nood even de stekker losgelaten en spanning van de stekker afgetakt en vaste massaverbinding gemaakt waardoor hij weer kon rijden. Alvorens ik in de garage ga meten: herkent iemand het probleem? Zo niet, heeft iemand dan misschien een schema en de locatie van de componenten. Zelf heb ik geen info.
Misschien belangrijk: De airco werkt al geruime tijd niet meer door een lekke verdamper. Buurman vindt dat uit kostenoverweging geen probleem. De aanjager viel in de dagen hiervoor soms even uit totdat hij gisteren compleet de geest gaf. Op het kachelhuis zitten twee relaisachtige blokken waarvan ik niet weet wat het zijn en die zo te zien vast op het kachelhuis zitten. Vandaag gebeld met Fordspecialist. Die heeft het over een kachelweerstand in de kachelmotor, alleen compleet te koop voor bijna 300 euri excl.BTW. Dit kan echter niet kloppen anders zou hij ook niet werken met een externe massa .
Gemeten
Spanningzoeker op aansluiting kachel. Wel + geen -.
Voordat ik verder kan meten moet ik eerst weten wat en waar ik moet meten en het principeschema van het circuit kennen.
Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.
Neem een abonnement Inloggen