start soms moeilijk

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Ford
Merk
Ford
Model
Mondeo
Type
Mondeo
Uitvoering
-
Bouwjaar
2008
Brandstof
Benzine
Reacties
2
Bekeken
6969
Gepost: 07-12-2012 21:20
Professional

Lid sinds:
bijdragen

Onderwerp/Storing: Motor soms moeilijk te starten; niet-permanente waarschuwingsberichten in instrumentenpaneel; storingsindicatielamp (MIL) brandt; diverse storingscodes (DTC's) m.b.t. communicatieverlies opgeslagen in computer motorregeling (PCM) of carrosserieregelmodule (BCM)
Model:
Mondeo 2007.5 (02/2007–) Productiedatum: 06.04.2010-10.12.2010
Productiecode: AT-AG
Assemblagefabriek: Genk
S-MAX/Galaxy 2006.5 (03/2006–) Productiedatum: 06.04.2010-10.12.2010
Productiecode: AT-AG
Assemblagefabriek: Genk
Markten: Alle
Hoofdstuk: 418-02
Samenvatting

Als een klant een klacht heeft over het feit dat


• de motor soms moeilijk te starten is,


• niet-permanente waarschuwingsberichten in het instrumentenpaneel worden weergegeven,


• de storingsindicatielamp (MIL) brandt en


• diverse storingscodes (DTC's) m.b.t. communicatieverlies in de computer motorregeling (PCM) of de carrosserieregelmodule (BCM) zijn opgeslagen,

dan wordt dit waarschijnlijk veroorzaakt door een of meer beschadigde draadbundelaftakkingen van de CAN-bus in de interieurdraadbundel en/of de instrumentenpaneeldraadbundel. De draadbundelaftakkingen van de CAN-bus zijn 04/2010 in de productie geïntroduceerd als enkele draden van 0,13 mm², soms geïsoleerd met tape of speciale krimphulzen.

De volgende DTC's kunnen zijn opgeslagen:


• U0167 GEEN COMMUNICATIE MET REGELMODULE STARTBLOKKERING


• U0129 GEEN COMMUNICATIE MET REGELMODULE REMSYSTEEM


• U0100 GEEN COMMUNICATIE MET ECM/PCM


• U0121 GEEN COMMUNICATIE MET REGELMODULE ANTIBLOKKEERSYSTEEM (ABS)


• U0140 GEEN COMMUNICATIE MET CARROSSERIEREGELMODULE


• U0126 GEEN COMMUNICATIE MET MODULE STUURHOEKSENSOR


• U0123 GEEN COMMUNICATIE MET MODULE GIERHOEKSENSOR


• P2125:00-28-PCM Circuit sensor/schakelaar E gaskleppositie/gaspedaalpositie

Om deze storing te verhelpen, moet een update van de BCM tot de meest recente softwareversie worden uitgevoerd. Als de storing niet verholpen is, dan moeten ALLE aanwezige draadbundelaftakkingen van de CAN-bus gerepareerd worden. In deze TSB wordt de reparatieprocedure voor de draadbundelaftakkingen van de CAN-bus beschreven.

In landen waar gebruik wordt gemaakt van FordEtis IDS moet garantiebulletin WB 45/2009 voor het beleid m.b.t. het gebruik van FordEtis IDS voor garantiereparaties geraadpleegd worden. Als FordEtis IDS wordt gebruikt voor het uitvoeren van een diagnose m.b.t. klachten van de klant, selecteer dan de betreffende klantsymptomen, volg de aangegeven diagnose-, reparatie- en nareparatieprocedures en zorg dat het volledige diagnosesessiebestand naar Ford wordt gestuurd. Het niet opvolgen van deze procedure kan van nadelige invloed zijn bij het indien van een garantieclaim. In landen waar FordEtis IDS niet beschikbaar is, dient de storing verholpen te worden door de bijgevoegde instructies voor de werkplaats te volgen.


Benodigde onderdelen
Beschrijving Finis code Aantal
Draadband in de handel verkrijgbaar -
Tape in de handel verkrijgbaar -
Reparatietijd
Beschrijving van de bewerking Bewerkingsnr. / Tijd
Draadbundelaftakking CAN-bus interieur:
IDS - Aansluiten op/Communiceren met voertuig 29 099 0
Carrosserieregelmodule (BCM) - programmeren 33 087 4
IDS - DTC's lezen/wissen (niet in combinatie met symptoomgebaseerde diagnose) 29 099 4
Draadbundelaftakking CAN-bus (2 stuks) - repararen (inclusief: voorstoel - verwijderen en aanbrengen) 710081D19
Draadbundelaftakking CAN-bus instrumentenpaneel:
Audio-eenheid - verwijderen en aanbrengen 38 222 1
Middenconsole - verwijderen en aanbrengen 43 814 1
Draadbundelaftakking CAN-bus (2 stuks) - Repareren (vloerconsole en audiosysteem verwijderd) 710061D19
IDS - DTC's lezen/wissen (niet in combinatie met symptoomgebaseerde diagnose) 29 099 4
Reparatiecodes/Claimcodes
Oorzakelijk onderdeel: 36321
ACES klachtcode: 28
Algemene uitrusting / materiaal Leverancier
Föhn in de handel verkrijgbaar
Soldeerverbinding/krimpkous uiteinde-aan-uiteinde; Ø max. 3,3 mm Neem a.u.b. contact op met uw leverancier.
Soldeerverbinding/krimpkous; Ø max. 2,7 mm

Actie in de fabriek
Sinds 11-12-2010 (productiecode AG) wordt in de fabriek in Genk een gewijzigde draadbundel aangebracht.

Service Informatie
De volgende draadbundelaftakkingen van de CAN-bus bevinden zich in de interieurdraadbundel en in de instrumentenpaneeldraadbundel.

Overzicht draadbundelaftakkingen CAN-bus
• N.B.: Afhankelijk van het model, kan de draadbundelaftakking van de CAN-bus zich in het gedeelte van de middenconsole of achter de audio-unit bevinden.

 


Nr. Beschrijving
1 Draadbundelaftakking CAN-bus op draadbundel interieur (rechterzijde) (Mondeo 2007.5 en S-MAX/Galaxy 2006.5)

2 Draadbundelaftakking CAN-bus op draadbundel interieur (linkerzijde) (Mondeo 2007.5 en S-MAX/Galaxy 2006.5)

3 Draadbundelaftakking CAN-bus op draadbundel instrumentenpaneel in het gedeelte van de middenconsole (alleen Mondeo 2007.5)

4 Draadbundelaftakking CAN-bus op draadbundel instrumentenpaneel in het gedeelte van het audiosysteem (alleen S-MAX/Galaxy 2006.5)
 

Instructies voor de werkplaats
In landen waar gebruik wordt gemaakt van FordEtis IDS moet garantiebulletin WB 45/2009 voor het beleid m.b.t. het gebruik van FordEtis IDS voor garantiereparaties geraadpleegd worden. Als FordEtis IDS wordt gebruikt voor het uitvoeren van een diagnose m.b.t. klachten van de klant, selecteer dan de betreffende klantsymptomen, volg de aangegeven diagnose-, reparatie- en nareparatieprocedures en zorg dat het volledige diagnosesessiebestand naar Ford wordt gestuurd.

Verhelp de klacht door de bijgevoegde instructies voor de werkplaats te volgen voor markten waarbij FordEtis IDS niet beschikbaar is.

IDS - Carrosserieregelmodule (BCM) - programmeren

1. N.B.: Alvorens te beginnen met het configureren of programmeren van de moduul, moet de accu van de auto worden aangesloten op een geschikte externe voedingsbron, zodat tijdens de procedure een constante accuspanning aanwezig is. Zie TSB 62/2007 voor meer informatie.

Sluit de draagbare testeenheid (PDU) van IDS Standard op de auto aan en breng de communicatie (voertuigidentificatie) tot stand.

Bevestig dat de voertuiggegevens correct is.
Ga verder met de volgende stap.

2. Herprogrammeer de BCM met behulp van het IDS.

Selecteer het tabblad (gereedschapskist) bovenaan het scherm.
Selecteer (moduul programmeren) en plaats het vinkje.
Selecteer (module herprogrammeren) en vervolgens .
• Druk op het vinkje.

Volg de verdere instructies van IDS Standard en bevestig deze.

3. Wis eventuele opgeslagen DTC's met betrekking tot deze klacht.

4. Controleer de klacht van de klant.

Start de motor en schakel diverse stroomverbruikers (airconditioningssysteem; audio-unit; voorruitverwarming, etc.) in.
Schakel de motor uit en controleer op opgeslagen storingscodes (DTC's).
Als er diverse DTC's zijn opgeslagen, ga dan naar .
Indien er geen storingscodes (DTC's) zijn opgeslagen, dan is geen verdere actie nodig.
Als andere DTC's zijn opgeslagen, voer dan een mogelijkhedenanalyse uit.
 

Draadbundelaftakking CAN-bus interieur - repareren

.

1. Verwijder de passagiersstoel. Raadpleeg voor aanvullende informatie de Mondeo 2007.5; S-MAX/Galaxy 2006.5 werkplaatsdocumentatie, hoofdstuk 501-10.
 

 

2. Verwijder het bekledingspaneel van de de dorpellijst aan beide zijden.

Til de vloerbedekking deels op.

3. Verwijder de isolatie gedeeltelijk en zoek de draadbundelaftakking van de CAN-bus aan de rechterzijde.

Verwijder de tape en snijd eventueel beschadigde delen van de aftakking af.
 

 

 

4. N.B.: Gebruik alleen soldeerverbinding/krimpkous uiteinde-aan-uiteinde Ø max. 3,3 mm (zie Algemene uitrusting / materiaal). Om verdere beschadigingen te voorkomen, moet de soldeerverbinding/krimpkous worden aangebracht op ALLE aanwezige draadbundelaftakkingen van de CAN-bus.

Repareer de draadbundelaftakking van de CAN-bus.

Verwijder indien nodig de isolatie aan de kabeluiteinden.
Steek de gedraaide uiteinden van de draden in de soldeerverbinding/krimpkous.
LET OP: Zorg dat omliggende bedrading NIET beschadigd wordt.

Verhit de interne soldeerverbinding en de krimpkous m.b.v. een föhn.
Isoleer het reparatiegebied met behulp van tape (zie onder "Benodigde onderdelen").
 

 

 

5. Verwijder de isolatie gedeeltelijk en zoek de draadbundelaftakking van de CAN-bus aan de linkerzijde.

Verwijder de tape en snijd eventueel beschadigde delen van de aftakking af.
 

 

 

6. N.B.: Gebruik alleen soldeerverbinding/krimpkous uiteinde-aan-uiteinde Ø max. 3,3 mm (zie Algemene uitrusting / materiaal). Om verdere beschadigingen te voorkomen, moet de soldeerverbinding/krimpkous worden aangebracht op ALLE aanwezige draadbundelaftakkingen van de CAN-bus.

Repareer de draadbundelaftakking van de CAN-bus.

Verwijder indien nodig de isolatie aan de kabeluiteinden.
Steek de gedraaide uiteinden van de draden in de soldeerverbinding/krimpkous.
LET OP: Zorg dat omliggende bedrading NIET beschadigd wordt.

Verhit de interne soldeerverbinding en de krimpkous m.b.v. een föhn.
Isoleer het reparatiegebied met behulp van tape (zie onder "Benodigde onderdelen").
 

 

 

7. Controleer de klacht van de klant.

Start de motor en schakel diverse stroomverbruikers (airconditioningssysteem; audio-unit; voorruitverwarming, etc.) in.
Schakel de motor uit en controleer op opgeslagen storingscodes (DTC's).
Als er diverse storingscodes (DTC's) m.b.t. communicatieverlies zijn opgeslagen, ga dan naar .
Indien er geen storingscodes (DTC's) zijn opgeslagen, dan is geen verdere actie nodig.
Als andere DTC's zijn opgeslagen, voer dan een mogelijkhedenanalyse uit.
 

Draadbundelaftakking CAN-bus instrumentenpaneel - repareren

Alle voertuigen

.

• N.B.: Afhankelijk van het model, kan de draadbundelaftakking van de CAN-bus zich in het gedeelte van de middenconsole of achter de audio-unit bevinden.

1. Verwijder de middenconsole. Raadpleeg voor aanvullende informatie de Mondeo 2007.5 werkplaatsdocumentatie, hoofdstuk 501-12.
 

 

2. Trek diverse stekkers gedeeltelijk los en maak de draadbundel los.

3. Verwijder de audio-unit. Raadpleeg voor aanvullende informatie de Mondeo 2007.5; S-MAX/Galaxy 2006.5 werkplaatsdocumentatie, hoofdstuk 415-01.
 

 

4. Verwijder de asbak.
 

 

5. N.B.: Auto's met elektronische automatische temperatuurregeling (EATC)

Verwijder de steun van de audio-unit.

6. N.B.: Auto's met handbediende temperatuurregeling

Verwijder de steun van de audio-unit.
 

 

 

Alleen Mondeo 2007.5

7. N.B.: Om toegang tot de draadbundelaftakking te krijgen, moeten diverse stekkers gedeeltelijk worden losgetrokken en de draadbundel worden losgemaakt.

Verwijder de isolatie gedeeltelijk en zoek de draadbundelaftakking van de CAN-bus.

1. Draadbundelaftakking CAN-bus geïsoleerd met speciale krimphuls.

2. Beschadigde draadbundelaftakking CAN-bus. Verwijder de isolatie van de kabeleinden.
 

 

 

8. N.B.: Gebruik alleen soldeerverbinding/krimpkous Ø max. 2,7 mm (zie Algemene uitrusting / materiaal). Om verdere beschadigingen te voorkomen, moet de soldeerverbinding/krimpkous worden aangebracht op ALLE aanwezige draadbundelaftakkingen van de CAN-bus.

Repareer de draadbundelaftakking van de CAN-bus.

1. Draadbundelaftakking CAN-bus geïsoleerd met speciale krimphuls.

Steek de gedraaide uiteinden van de draden in de soldeerverbinding/krimpkous.
LET OP: Zorg dat omliggende bedrading NIET beschadigd wordt.

2. Verhit de interne soldeerverbinding en de krimpkous m.b.v. een föhn.

Isoleer het reparatiegebied met behulp van tape (zie onder "Benodigde onderdelen").
Herhaal de stap voor de overige draadbundelaftakkingen van de CAN-bus.
 

 

 

Alleen S-MAX/Galaxy 2006.5

9. N.B.: Om toegang tot de draadbundelaftakking te krijgen, moeten diverse stekkers gedeeltelijk worden losgetrokken en de draadbundel worden losgemaakt.

Verwijder de isolatie gedeeltelijk en zoek de draadbundelaftakking van de CAN-bus.

Draadbundelaftakking CAN-bus. Verwijder de isolatie van de kabeleinden.
 

 

 

10. N.B.: Gebruik alleen soldeerverbinding/krimpkous uiteinde-aan-uiteinde Ø max. 3,3 mm (zie Algemene uitrusting / materiaal). Om verdere beschadigingen te voorkomen, moet de soldeerverbinding/krimpkous worden aangebracht op ALLE aanwezige draadbundelaftakkingen van de CAN-bus.

Repareer de draadbundelaftakking van de CAN-bus.

1. Tweede draadbundelaftakking CAN-bus.

Steek de gedraaide uiteinden van de draden in de soldeerverbinding/krimpkous.
LET OP: Zorg dat omliggende bedrading NIET beschadigd wordt.

2. Verhit de interne soldeerverbinding en de krimpkous m.b.v. een föhn.

Isoleer het reparatiegebied met behulp van tape (zie onder "Benodigde onderdelen").
Herhaal de stap voor de overige draadbundelaftakkingen van de CAN-bus.
 

 

 

Alle voertuigen

11. Breng alle componenten in omgekeerde volgorde aan.

12. Wis eventuele opgeslagen storingscodes (DTC's).
13. weer een tip om te onthouden.
 

Gemeten

nvt

Uitgelezen met

ids standard/etis-ids

Foutcodes

zie boven

Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.

Neem een abonnement Inloggen