Roetfilter probleem

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Ford
Merk
Ford
Model
Transit Connect
Type
Uitvoering
-
Bouwjaar
2012/11
Brandstof
Diesel
Reacties
7
Bekeken
8331
Gepost: 20-11-2018 20:23
Professional

jerilo

Directeur / eigenaar
JWA Autoservice
Universeel

Lid sinds: 29-12-2007
370 bijdragen

Goedenavond heren,
 

Hebben een Ford Transit Connect uit 2012 in de werkplaats staan met een probleem op het roetfilter.
 

Even een korte voorgeschiedenis:
3 maanden geleden is deze Ford bij ons binnen gekomen voor het eerst (dus geen historie bekend) met een probleem op het roetfilter (storing dat deze verstopt was) en gelijk een grote beurt, stond toen op 115.000km.
Wij hebben grote beurt uitgevoerd en de storing nagekeken. Dit bleek inderdaad een verstopt roetfilter te zijn. Deze hebben we weggebracht voor reiniging. Maar er werd ons verteld dat het geen zin meer had omdat het filter helemaal was verbrand.
Wij hebben toen een OEM Ford filter gemonteerd en alle waarden gereset.

Paar weken geleden kwam de Ford weer binnen met storing op het roetfilter. Deze bleek weer helemaal verstopt te zitten. Heeft er dus 3 maanden en +/- 15.000km onder gezeten. 
Klant is koerier en rijd dus altijd lange afstanden, dit ter info.
 

Omdat dit niet normaal is ben ik een diagnose gaan doen.
Naar mijn mening produceert de motor teveel roet of het regeneratieproces verloopt niet goed.
 

Ben begonnen met een rooktest op eventuele luchtlekkages. Deze was aanwezig bij het asje van de vacuumklep die aan het begin van het inlaatspruitstuk gemonteerd zit. Daarop besloten om het complete inlaatspruitstuk incl ingebouwde EGR-klep te vervangen.
Tijdens deze klus hebben we gelijk de verstuivers laten testen, deze zijn alle 4 goed bevonden, dus deze zijn weer terug geplaatst.
Er is gelijk weer een nieuw roetfilter gemonteerd omdat de vorige zo ver vol zat dat deze na 2 keer extern reinigen niet meer te gebruiken was. Ook nu is er weer een OEM Ford filter gemonteerd.
Na alles nieuw gemonteerd te hebben nogmaals een rooktest gedaan maar er zijn nu geen luchtlekkages meer aanwezig en ook geen storingen.
Ik ben met de auto gaan rijden en kwam er al snel achter dat de auto niet begint met regenereren. Dit bleek nog de 5e (DPF) injector te zijn die defect was. Deze heb ik ook vervangen.
Heb ook alle parameters gereset.
 

Daarna zijn we weer gaan rijden. En we zijn nu al blij dat de auto wel begint met regenereren en deze ook mooi afmaakt.
Alleen dit proces begon al na 143km. Dit lijkt mij erg snel. Mijn vermoeden is dat er nog iets aan de hand is.
Vandaag naar de druksensor gekeken en deze van de pijpen losgemaakt en daarna de waarde gecontroleerd bij contact aan. Deze sensor bleek een waarde aan te geven van eerst 0,412 kPa daarna blijft hij staan op 0,900 kPa. Dit lijkt mij niet goed bij een sensor die niet op de pijpen zit aangesloten. Pijpen zelf zijn trouwens ook doorgeblazen met perslucht.
Deze sensor ga ik morgen vervangen is inmiddels besteld.

Maar ik twijfel of er nu nog meer aan de hand is. 
Ik denk dat dit probleem al langer speelt omdat het eerste roetfilter inwendig verbrand was. Dit kan erop duiden dat er teveel pogingen zijn geweest om te regenereren of dat er teveel handmatig is geregenereerd.
 

Zie ik nog wat over het hoofd of hebben jullie nog suggesties wat ik verder nog kan controleren?

Alle temperatuursensoren geven de juiste waarde aan. Dit heb ik gecontroleerd bij koude motor waarbij de auto buiten heeft gestaan. Tijdens regenereren gaat de uitlaattemperatuur na katalysator mooi van 300 graden normaal naar ruim 650 graden tijdens het proces.

Het enige wat mij nog opvalt is dat op contact de variabele turbogeometrie op 100% staat en bij stationair draaiende motor staat deze op 170% en dit valt buiten de schaal die de Autel aangeeft, die loopt van 0 - 100%
Tijdens gasgeven zakt deze wel iets dus er word gereageerd. En tijdens het rijden heb ik voldoende trekkracht en werking van de turbo. Dus het kan een fout in de diagnosetester zijn.

Misschien is het niks maar wilden het niet achterwege laten.

Verder geeft de auto nu geen foutmeldingen meer weer. Wel vind ik tijdens het rijden bij steeds warmer worden van de motor een meer grommend geluid vanuit de motorruimte komen. Kan nog niet vinden waar dat vandaan komt. 
Wil morgen nog wel de slang van de turbo halen om deze toch even met de hand te controleren.

Hebben jullie nog suggesties?

M.v.g. Jeroen

 

Gemeten

OEM Ford roetfilter vervangen. Inlaatspruitstuk incl EGR-klep vervangen. DPF injector vervangen. Diversen parameters.

Uitgelezen met

Actia, Autel

Foutcodes

Momenteel niks

Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.

Neem een abonnement Inloggen