Gepost: 14-04-2009 21:27
Lid sinds: 11-06-2007
57180 bijdragen
Geachte heren
Hier een probleem waarvan ik hoofdbrekens heb gehad.
Degene die mij het juiste antwoord kan geven, krijgt een krat bier ( of vergelijkbaar presentje) van me. Het betreft een Civic van 92, maar modeljaar 91, WEL met genoemde motor, en automaat.
Het verhaal
Mijn woon/werk wagentje gaat na een tankbeurt kuren vertonen. Ik tank 30 liter, op een 35 liter tankinhoud. Bij het wegrijden gaat de wagen enorm inhouden/bokken. Normaal gasgeven is niet meer mogelijk. Op het bonnetje gekeken, wel degelijk euro 95 getankt. Kan ook niet anders, want als ik diesel had getankt, het tankpistool past niet eens, en dan zou hij helemaal niet meer lopen.
Thuisgekomen, diverse dingen vluchtig gecontroleerd, stekkers, map-slangetje, luchtfilter etc. Geen onregelmatigheden te vinden.
Daags erop, terug naar het tankstation, navraag of er misschien klachten waren over de brandstof. Nee meneer, geen enkele klacht. Tja, dan toch iets aan het gebakje aan de hand. Kan onderhand na 17 jaar en 135.000 km.
Zondags, ALLES nagemeten, map oké, temperatuursensor oké, gasklepsensor oké, Voeding ecu oké, inlaattemperatuur oké, atmosfeerdruk oké, Geen onregelmatigheden gevonden begalve een niet reagerende lambda, aldus vervangen, geen resultaat. Ding loopt veel te rijk, alles zeiknat roken als een oordeel. Geen foutcode's
Dinsdag's Ding mee naar school ( technisch specialist ) 4 man rondom dat hok staan te springen inclusief leraar. Alle middelen uit de kast, 4-gas meter eraan, endoscoop door het bougiegat. Conclusie, ding loopt met vlagen VEEL te rijk ( HC boven 1000 ) en alles zeiknat van binnen.
Compressie oké, distributie oké, ontsteking oké, injectiesignaal oké, iets te ruim, maar binnen de perken. Eindconclusie zou zijn, defecte injector, ( is dual point ), dus van sloop tweedehands gasklep/injectorhuis geregeld.
Inbouwen GEEN resultaat.
SCHIET MIJ MAAR LEK.
Uiteindelijk weet ik nu het antwoord, degene die mij het juiste antwoord kan geven...............
Groeten Marcel
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken