Gepost: 16-01-2018 14:08
HENKJCS
Diagnosetechnicus
JCS Service
Universeel
Lid sinds: 07-10-2015
172 bijdragen
Hallo allemaal,
Het betreft een Honda Civic uit 2006 met een 1.4 16v DSi motor. Deze motor heeft 8 bobine's en 8 bougies (zeg maar een soort TwinSpark)
Wij hebben deze auto verkocht aan een klant en de auto kwam binnen een maand terug met de storing: slaat niet aan, motor gaat wel goed rond. Uitgelezen met de MaxiSys MS906 BT stond de volgende storing in: Sleutel niet herkend. Met de test kast de sleutel herkenning opnieuw aangemeld en de motor sloeg weer aan zonder storingen.
1 week later kwam de auto weer terug met de volgende klacht: motor lampje brand en soms ook het ABS/VSA lampje en de auto loopt op 3 cilinders. Auto uitgelezen en de volgende storingen stonden erin.
Motor: P0301-00 overslaan cilinder 1.
ABS: 91-1 can communicatie storing
61-1 accus panning storing
52-1 ABS-pomp motor relais open circuit.
Omdat de bobine's erg prijzig waren hebben wij de 2 bobine's van cilinder 1 naar cilinder 4 gewisseld. Ook hebben we 8 bougie's vervangen voor de juiste omdat er 2 verschillende soorten inzaten. (Bosch 0 242 236 544) Tot slot hebben wij nog een compressie test gedaan en de olie ververst voor de 0W-20 zoals beschreven wordt bij kroon-olie.(zat eerst 5W-30 in) Compressie was op alle 4 de cilinders gelijk en zat rond de 12 a 13 Bar.
Nadat we de auto hebben meegegeven hebben we de storingen gewist en er 2 dagen meegereden zonder dat de storingen terug kwamen. Klant heeft de auto na die 2 dagen opgehaald.
Een aantal dagen later kwam de auto weer terug met de zelfde storingen als hierboven beschreven. Ook had de klant nu last dat de auto soms een dipje had en tijdens dat dipje viel het dashbord, verlichting en de radio uit.
Ik ben met de auto gaan rijden icm de live data van de maxisys. De motor liep nu niet meer op 3 cilinders maar de foutcode (P0301) stond wel weer in het geheugen. Ik heb op de live date accu spanning aangevinkt en tijdens het dipje zakte de spanning tot 8V, en viel het dashbord, radio en verlichting uit. Ook de motor valt bijna uit maar blijft wel draaien. Dit "dipje"gebeurd zowel rijdend als stationair mits de foutcodes erin staan.
Hierop de accu en de dynamo getest en die werken allemaal goed.
Ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen en dat de omschrijving duidelijk genoeg is.
Gr Henk
Gemeten
Compressie: 12 tot 13 Bar
Accu spanning: 14.5 volt op 3000 toeren en 14.3 volt stationair
Accu spanning bij motor uit: 13.2 volt
Uitgelezen met
MaxiSys MS906 BT en Snap-On Solus Ultra
Foutcodes
Motor: P0301-00. ABS: 91-1 / 61-1 / 52-1.
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken