Iveco Daily IV / motor: F1CE3481L aldus opgevraagde info / km stand fictief, hier niet bij de hand / 2011 jaartal / ECU een EDC17CP52
Voertuig heeft geen vermogen
Al veel getest; verhaal is wat lang ivm weergave zo compleet mogelijke data.
Komt binnen na overname door een klant, garage heeft schades linksvoor (vooral nabij raam) hersteld. Voertuig trekt niet / heeft totaal geen vermogen. Geen lucht lekkages gevonden (druk op inlaatzijde gezet plus rooktest). Intercooler vormt geen zichtbare obstructie bij doorblazen. Luchtklep inlaattraject is open.
Opgevallen: ratelt hard bij start, wordt stil na paar seconden. Distributie op scope gezet, 1 voorbeeld gevonden en uitgaande van voorbeeld max halve tand af. Ratel eerder een kapotte spanner welke geen voorspanning geeft (belangrijk, maar niet oorzaak dit probleem). Let wel; timing wordt gemeten op krukas en inlaat nokkenas, uitlaat nokkenas is niet meetbaar.
Fouten (1 P fout, rest alleen canbus):
- p0404 uitlaatgas systeem A functie niet in orde (Hella omschrijving vanuit OBD)
- Onder diesel EDC17 staat de fout omschreven als code 62511 NOx gehalte overschrijding.
- Autel leest het als OBD EGR Range Performance bij ook een P0404.
- FiCom noemt het F42F-00 Exhaust-gas re-circulation: Outside specified range/No additional information.
Live data in zowel hella als autel of niet mogelijk of deels afwijkend met wat je verwacht te zien. Autel geeft bijv. IAT 83graden, FiCom herkend juiste ECU en geeft netjes 30 graden aan. Tweede fout in systeem is P0644 bestuurders display (canbus fout)
Begon ook met een LMM fouten op circuit , range en inlaat temp. Was nieuwe LMM geplaatst, oude gaf idd ook vreemde waarden. Deze vervangen (nieuw) voor correcte en fouten weg en onder FiCom meer aannemelijke waarden (Lmm 0 op contact, temp waarden ook meer in de range van werkelijkheid). Temp signaal lijkt nog wat aan hoge kant (koud gemeten 36 graden tegenover 25 graden kvs/uitlaat temp 22 etc.). Nieuwe LMM lijkt ok, berekend als volgt:
Beetje omrekenen ivm dat waarde in mg/hub weergegeven worden ipv g/sec
LMM basis data 977 mg/hub / 2370 rpm / IAT 32 graden
berekening (hub is een stroke/slag?)
x2 slagen per omwenteling = 1954
x2370 toeren = 4.630.980 mg/minuut
/1000 = 4.630 gram/minuut
/60 = 77 g/sec
In de VE calculator bij een 3 liter motor inhoud, 4 cilinders en een turbodruk van 1.4 bar kom ik dan op een LMM efficienty uit van 82.11% Niet helemaal top, maar wel op zich redelijk passend bij de waarden dus denk niet dat de LMM hier een probleem meer geeft. Stationair zelfde berekening komt zelfs op 92% uit (alle waarden aangepast allicht)
Toeren gaan tot 2500rpm, trekt ook even onderuit (geen echt turbo gevoel) en dan is het op. Doorschakelen, heel kort traject met beetje vermogen, blijft op max 2500 hangen. Turbo vacuüm is goed (meting op vacuüm doosje). Vacuüm los is max vermogen, 1.4 – 1.5 bar (absolute druk). Vacuüm moet via wastegate druk aflaten zoals ik het zie en stuurt soms even bij schakelen (lijkt te kloppen?). Zelf wastegate bedienen dan ook geen turbodruk meer. Inlaatzijde grote turbo los, niks aan te zien en voelt ook prima. Uitlaat los gelegd achter turbo, ook geen schade te zien maar nu hoor je hem wel heel hard fluiten (schoepjes niet los, in/uit met elkaar verbonden). Kat en roetfilter hiermee uitgesloten (geen verschil bij rijden). Op dit moment dan ook eerste gevoel turbo.
Verschildruk sensor roetfilter stat. 4-6mbar, as waarde op 30.7gr. Op 2500 toeren zo’n 13mbar drukverschil niks spannends. Slangetjes vrij. Sensor getest lijkt ook ok. Lopende motor ook geen druk uit voorstel slang. ECU lijkt hier niet op iets in te zullen grijpen.
Stekker EGR verlengd, signaal op scope met stuurdraden (op contact) aangesloten en los, signaal verandert niet. Gaat dus niet open als stuurdraden aangesloten zijn. Fysiek geen verschil (aldus positiesensor). Zelf beetje drukken op klep geeft wel signaal verschil. EGR , is gewoon dicht en lekt niet (had hem los genomen). Op contact bij wissen wordt code weer gezet . Waarde ook vreemd – fluctueert tussen 0% stand en 799%. Reset bestaat niet, verschil druksensor heeft zelfde rare afwijking (op contact max waarde) en die wel te resetten maar blijft zo. Meting bij sensor (Ecu nog doen) is strak, geen variaties in signaal. Rijden LMM los of EGR los overigens ook geen verbetering.
Temp MAP sensor en LMM IAT niet helemaal mooi gelijk, MAP was ook wel redelijk vervuild maar na reinigen toch nog wat afwijking (na nacht staan). Advies is al op de lijst om deze te vervangen maar zie niet oorzaak probleem hier.
Brandstofdruk, loopt bij toeren maken op tot 700bar, maar hangt dus in einde ‘groene’ gebied op de meter (2500 toeren). 700bar bij 2500 rpm lijkt ok (?)
Voertuig verder fouten in Airbag, ABS etc mbt canbus, waaronder ook com met instrumenten paneel. Geeft ook soms een tachograaf fout aan , hoewel daar bij uitlezen niks op terugkomt (relatie tot het probleem lijkt hier nog niet, tenzij iemand hier ervaring mee heeft en anders adviseert?)
Vragen: Zijn er valkuilen waar nu nog in gestapt kan worden wat iemand zo weet? Zie ik iets over het hoofd of zijn er ervaringen met deze wagens op een vlak waar ik niet aan heb gedacht? Zelf zit ik richting turbo (grote, kleine reageert op de bediende wastegate) en heb in achterhoofd nog de EGR fout (doet ecu hier iets mee), een foute tuning en de tachograaf?
link: geluid turbo
link: vreemde waarden EGR en DPF sensor op contact
Gemeten
EGR, LMM, temperaturen, controle druk sensor, timing, turbo inlaat en uitlaat, verstopping intercooler, roetfilter waarden.
Uitgelezen met
Autel Ultra, Hella MegaMacs PC en FiCom
Foutcodes
P0404 EGR Range Performance P0644 Can-Bus communicatie verstoord (denk dat het vooral het instr cluster is wat hier oorzaak van vormt)
Bijgewerkt door Matronix op 24-07-2022 23:27
Downloads (4)
- iveco-lmm-check-rpm-lmm.jpg
- iveco-lmm-na-vervanging.jpg
- iveco-temp-boost-iat.jpg
- iveco-turbo-bij-uitlaat-los.mp4
Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »