Gepost: 19-10-2017 14:07
Lid sinds: 14-03-2015
44 bijdragen
Goedemiddag allen,
Ik heb hier een Iveco Daily staan met een hardnekkig probleem waar ik al de nodige uurtjes in heb gestopt, hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen. Het is een lang verhaal en zal bij het begin beginnen.
De auto is van een verhuur bedrijf en heb deze wagen al langere tijd in onderhoud. Ze kwamen bij me met een lekkende radiateur. Deze was goed lek en er zat nog maar een halve liter in het systeem. Ze hebben doorgereden zonder koelvloeistof. Na het plaatsen van een nieuwe radiateur moesten ze iedere week 2 liter bijvullen en zat er olie in de koelvloeistof. Cilinderkop uitgebouwd en opgestuurd voor controle. Hieruit bleek dat de kop gescheurd was. Daarom een nieuwe cilinderkop gemonteerd. Motor is zo heet geweest dat zelfs het uitlaatspruitstuk getordeerd was. Daarom hiervoor ook een nieuwe geplaatst. Na alles weer in elkaar te hebben gezet een uitgebreide proefrit gemaakt. Tijdens de rit ging de motor in noodloop. Na uitlezen bleken er meerdere storingen te zijn. O.a. op de EGR, luchtmassameter en roetfilter. Daarom de complete EGR klep incl koeler vervangen. Storing op de EGR blijft weg. Auto rijdt een stuk beter na het vervangen, eigenlijk te goed om nog problemen te hebben. Telkens als het gas wordt losgelaten komt de storing erin en begint de motor in noodloop te draaien. Als je contact uit en weer aan zet rijdt de auto weer goed en is het lampje uit. De storing die erin komt is P010F – luchtstroommeter negatieve afwijking, sensor A/B correlatie.
Daarom het complete systeem gecontroleerd op lekkage. Geen lekkage waar kunnen nemen. Turbo druk is ook 2.3 bar en blijft netjes behouden. Als er een lekkage zou moeten zijn, zou deze ook tijdens het opspoelen van de turbo naar voren moeten komen. Toch maar de luchtmassa meter en de mapsensor vervangen. Daarna nog de signalen gemeten maar deze zijn goed. Ook in de meetwaardes zijn de waardes goed. Probleem blijft helaas aanwezig. Daarna de carterontluchting afgedopt. Probleem leek daarmee weg te zijn. Nieuwe carterontluchtingsklep gemonteerd maar lampje gaat weer brandden. Ook de uitlaat na de turbo los gekoppeld voor eventuele tegendruk maar ook dit maakt geen verschil. In mijn inzien blijft er maar een ding over, de gasklep/stopklep. Misschien dat deze dicht slaat waardoor er een verschil in waardes is tussen de luchtmassameter en mapsensor. Ook dit maakt geen verschil. Toch maar voor de zekerheid een afspraak gemaakt bij de Iveco en de vervangen componenten aan laten passen. Helaas kan ik met zowel delphi als snap-on heel weinig met de tester bij Iveco. Ook het aanpassen heeft geen nut gehad.
Op dit moment weet ik niet zo goed waar ik verder moet gaan, misschien kunnen jullie mij op weg helpen. Alvast bedankt!
Uitgelezen met
Delphi en Snap-on Modis ultra
Foutcodes
P010F
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken