Gepost: 09-08-2023 06:59
Axel1994
Autotechnicus
Autohunt
Anders/Overig
Lid sinds: 08-08-2023
2 bijdragen
De wagen, een jaguar F-Type met 2.0 ingenium benzinemotor krijgt een fout en uiteindelijk een motorstoringslampje. De fout is P008A-84. Get gaat om een te lage druk in het lagedruksysteem. Ik heb de druk uitgemeten en de druk lijkt overeen te komen met de vereiste druk. Ik zie ook dat de pomp aansturing krijgt. Ik merk op dat na het optrekken als ik de wagen laat uitbollen de aansturing van de pomp uitgaat. De druk lijkt dan ook wel te zakken van 5,5 naar 1,5. Tijdens het rijden zie ik steeds de nodige druk en zijn er ook geen problemen. Zou de druk tijdens het uitbollen niet zo mogen afnemen? Want dan vermoed ik dat er eventueel een klep in de pompunit lekt waardoor de druk weglekt tijdens het uitbollen. De pomp zelf lijkt me dus niet stuk aangezien er druk gemaakt wordt tijdens het rijden maar bij nullast gaat de pomp uit en vloeit de druk dus weg in het lagedruksysteem. Van zodra de wagen in lagere toeren komt stuurt men de pomp weer aan waardoor er terug druk is. Hierdoor merk je er niets van tijdens het rijden.
Gemeten
vereiste druk: tussen de 5,5 en 7 bar.
Gemeten druk tijdens het rijden: tussen de 5,5 en 7 bar.
Gemeten druk tijdens het uitbollen: druk zakt gestaag naar +- 1,4 bar.
Uitgelezen met
Autel MX808
Foutcodes
P008A-84
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken