Overslaan/inhouden acceleratie

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Kia
Merk
Kia
Model
Cee'd
Type
Cee'd - Pro Cee'd
Uitvoering
1.6 GT First Edition
Bouwjaar
2013
Brandstof
Benzine
Reacties
5
Bekeken
221
Gepost: 13-07-2024 16:27
Professional

eng

Eigenaar/Diagnose
Autobedrijf Robroch

Lid sinds: 02-09-2008
64 bijdragen

Vooraf: Motor had behoorlijke overslag/inhouden bij acceleratie ( Turbodruk meter op dashboard...bij ca 0,8bar boost) Foutcodes gelezen ..missfire cyl 3 en 4....bobines onderling gewisseld.....Toen tijdens proefrijden is de motor kapot gedraaid (zuiger gebroken of drijfstang gebroken) al met al motor goed kapot.

Gedachte toen was Missfire al veroorzaakt door mechanisch gebrek aan de motor (zuiger/drijfstang)

NU:

Motor vervangen (OEM nieuw), en serieus opgebouwd. Turbo gecontroleerd (wastegate gangbaar), alle vaccumleidingen etc goed bekeken. Uit voorzorg direct 4 nieuwe injectors, 4 x bobine, bougie`s vernieuwd.

nieuwe motor loopt als een klokje, maar de oorspronkelijke fout bij de oude motor zit er nog in...wederom overslaan/inhouden bij turboboost van ca 0,8 bar....voelt echt als behoorlijke missfire, echter krijg niet foutcodes op missfire. 

Nu durf ik ook niet echt door te zetten, uit angst de nieuwe motor een knoei te geven.

Bij vrije acceleratie is de fout niet repliceerbaar, motor loopt zolang je maar niet teveel turbodruk vraagt super mooi en soepel.

Als de fout zich voordoet, blijft de turbodruk op dashboardmeter  ook goed staan,  valt niet weg. Maar zoals ik al zij durf niet echt door te zetten tijdens proefrit, derhalve ook nog niet gereden met de KTS er in, om te zien wat er onder turbodruk gaat afwijken...wil de nieuwe motor niet aan gort helpen...

Systeem heeft 2 MAP sensor (1 x spruitstuk 1 x intercooler) beiden zelfde MAP ..dus 1 nieuwe op beide posities geprobeerd, maar geen resultaat. Aanzuigbuis turbo is dikke ALU pijp..dus deze zuigt ook niet plat.

Bij vrije accelaratie ook geen afwijking op brandstofdruk, maar kom dan ook niet in de buurt van turboboost van 0,8bar....

Zit wel te denken aan brandstofdruk ...blijft deze achter zodra er behoorlijk turbodruk word gevraagd??

Iemand ervaring of goeie tips ??

Gemeten

Nieuwe Bougie`s 4 x Bobine 4 x Injector MAP sensor

Uitgelezen met

BOSCH KTS

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken