Motor loopt slecht

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Kia
Merk
Kia
Model
Sportage
Type
Uitvoering
-
Bouwjaar
1994/11
Brandstof
Benzine
Reacties
31
Bekeken
7046
Gepost: 02-11-2010 21:07
Topmonteur

Bloemhof

Diagnosetechnicus
Universeel

Lid sinds: 22-09-2009
1791 bijdragen

Ik heb deze auto aangeschaft voor een klant. Bij aanschaf hield de auto iets in en soms ging het storingslampje branden, ik heb de auto met deze storing aangeschaft.

Uit laten lezen bij de Kia dealer, twee storingen: Lambda regeling en snelheidssignaal auto. Parameters zijn door de Kia dealer bekeken en de Kia monteur gaf aan dat hij maximaal zat te regelen naar één kant en gaf aan dat waarschijnlijk de lambda sensor defect is.

Lambda sensor heb ik vervangen. Geen verschil. Na een paar keer er mee gereden te hebben werd het inhouden erger. Nu is er bijna niet meer mee te rijden.

De auto doet nu het volgende: starten, lopen. Je kunt onbelast gas geven, geen probleem. Maar je merkt dat hij geen goede verbranding heeft en ploft soms in de inlaat. Als je hem gaat belasten door met hem te rijden of hem even stationair te laten lopen springt hij in een "andere fase (2e fase)" en wil hij alleen nog maar stationair lopen als je de gasklep opent smoort hij direct en slaat af.

Systeem: Multipoint injectie van Bosch. Met luchtmassameter (hitte draad), de auto heeft geen luchtdruk meter, dus de brandstofhoeveelheid regelt hij volledig door de hoeveelheid lucht die hij doorkrijgt van de luchtmassameter. De auto heeft nog een gasklep potentiometer. Een krukassensor, geen verdeelkap maar bobineblok met bougiekabels naar de bougies. Nokkenassensor en klopsensor, temperatuursensor. Dat was het zo beetje.

Gemeten

Fase 1: motor loopt redelijk en er kan gas gegeven worden: 0.35 CO (iets aan de hoge kant) 14.73 CO2 (in orde (of niet??) 120HC (veelste veel onverbrande branstof) 0.52% 02 (te veel) 1.008lambda ( in orde) Fase 2:motor wil alleen stationair lopen, smoort direct als de gasklep open gaat: 0.30 CO (redelijk goed) 7.00 CO2 (laag) 2200 HC (veelste en veelste veel onverbrande brandstof) 12% O2 (te veel) 1.6 lambda (motor loopt arm) Als de motor in Fase 2 is gekomen en hij slaat af of je start opnieuw dan is hij weer in Fase 1. Lambda sensor is dus vervangen. De luchtmassameter heb ik uiteindelijk vervangen omdat hij zo afhankelijk is van dit signaal, zonder dit signaal wil hij zo wie zo niet starten. (Maar was niet de oorzaak) De BDP sensor heb ik vervangen, geen veroorzaker. Bougies zijn vervangen incl. Bougiekabels en er is een ander bobineblok geprobeerd. Alle oude benzine er uit laten lopen en verse benzine er in gedaan. Een apparte brandstofpompje gemonteerd om de druk op de brandstofrail hoog te houden (had eerst een vermoeden dat de brandstofdruk te laag was, maar is dus niet het geval) Accu pool los genomen en polen tegenelkaar gehouden. Met losgenomen gaskleppotentiometer gaat wel eens waar het storingslampje branden, maar de auto doet exact het zelfde. Dit geldt ook voor losgenomen nokkenassensor, temperatuur sensor en klopsensor. Nog niet gecontroleerd, distributietiming (lijkt me zeer onwaarschijnlijk) en compressie van de motor. (Ga ik morgen doen als ik er aan toe kom) Heeft iemand een idee in welke hoek ik moet zoeken. Ik heb een auto met een duidelijke storing, maar ik kom er niet uit.

Uitgelezen met

Kia diagnose toestel

Foutcodes

Lambda regeling en snelheidsignaal auto.

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken