p0011 nokkenasverstelling/oliedruk te hoog?

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Kia
Merk
Kia
Model
Sportage
Type
Sportage
Uitvoering
-
Bouwjaar
2008/1
Brandstof
Benzine
Reacties
4
Bekeken
852
Gepost: 03-07-2019 11:52
Professional

StephanMesu

Autotechnicus
Anders/Overig

Lid sinds: 11-06-2018
21 bijdragen

Voertuig komt binnen met rotte koppakking, water in de olie en volgens de persoon die de kop heeft gevlakt was die erg krom.

Na reparatie liep motor goed en geen codes. Het aanslaan duurt echter net een seconde te lang voor je gevoel. Wel verschillende malen gereden zonder problemen. Olie en motor inwendig is absoluut niet zwart of koolachtig wat bij dit type vaker voorkomt.

Auto staat te koop, er word een proefrit gemaakt en klanten geven aan dat de motor wat ging inhouden en ze hoorden een wat klapperend geluid. De actuele nokkenasgraden onder het rijden blijven rond de 125*, terwijl de aaqnsturing varieert tussen 125 en 85* wat gemeten word op de sensor van de niet verstelbare inlaatnokkenas. Na enige tijd gaat nokkenasaansturing in zogenaamde noodloop.

Vernieuwd:

verstelbaar kettingwiel op de nokkenas

regelaar olietoevoer naar het kettingwiel

 

Controle:

oliekanalen door de nokkenas

oliekanalen rond de regelaar

timing van de nokkenasketting middels gekleurde schakels ivm dat de nokken niet exact op tuimelen staan als je in- en uitlaatnokken vergelijkt in bdp, volgens merktekens staan die goed.

oliedruk is volgens specificatie te hoog,nl:

olie druk stationair koud 4,5 bar
olie druk stationair warm 3 bar
Bij toerentalverhoging koud rond 6 bar, warm rond 5 bar

Aangezien voor de rest alles goed lijkt of reeds nieuw is aandacht gericht op de oliedruk die 1 bar stationair zou moeten zijn volgens de fabrikant.

 

Carter gedemonteerd om de geveerde plunjer in de oliepomp te kunnen demonteren, Deze zat niet vast en viel er door de zwaartekracht uit. toch gereinigd en alles weer teruggemonteerd maar nog steeds hoge oliedruk.

 

Iemand een idee voor een oorzaak van de te hoge oliedruk? Naar mijn idee is dit de oorzaak van de foutcode en het niet versteld krijgen van het wiel? Olie is gespoeld en daarna gewoon nieuwe 5w30 maar de motor heeft wel water/olie smering gehad door de defecte koppakking.

 

 

 

Uitgelezen met

kts 570

Foutcodes

p0011

Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.

Neem een abonnement Inloggen