Ernstige problemen met automaatbak 6HP26 na flushen

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Land Rover
Merk
Land Rover
Model
Discovery
Type
Discovery 3
Uitvoering
-
Bouwjaar
2006/1
Brandstof
Diesel
Reacties
8
Bekeken
7600
Gepost: 22-07-2015 23:06
Professional

Vechtdal


Vechtdal Materieel
Universeel

Lid sinds: 22-07-2015
37 bijdragen

Direct achter elkaar hebben wij van 2 stuks Discovery 3 (2005 en 2006) de automaatbak ( 6 traps ZF 6HP26 ) gespoeld met reinigingsmiddel ( MotorVac Automatic Transmision Cleaner ) als toevoeging in de oude olie om de zaak los te weken/spoelen. Gevuld middels spoelapparaat met nieuwe Motul Multi ATF, zoals geadviseerd op de site van Motul.

Het 2005 exemplaar met 370000km op de teller en altijd zwaar werk geleverd (versleten trekhaak, grijskenteken) had voor de spoeling merkbare slip/schudden bij middelbaar tot fors optrekken. Na het flushen zijn de klachten verdwenen en schakelt weer perfect.

Het 2006 exemplaar met 250000km op de teller en normaal ingezet (trekhaak ongebruikt en dealer onderhouden met onderhoudshistorie) had geen problemen. Omdat Land Rover voorschrijft na 10 jaar de olie te verversen is deze op dezelfde wijze geflushed dan zijn voorganger. Proefrit was rampzalig, versnelling 1 t/m 4 OK, 5 en 6 komen in een hevige slip/schudden bij 20-30% motorbelasting. Bak in noodloop (F op het scherm en foutcodes in obd). Foutcodes geven 3 fouten, algemene fout overbrengverhouding incorrect, zelfde voor versnelling 5 en versnelling 6. Niet meer mee te rijden.

Contact opgenomen met ZF Nederland en gaf een aantal mogelijke oorzaken; verkeerde olie, losgeweekt vuil heeft zich afgezet in het ventielenblok/labyrint en geeft niet voldoende druk naar bijvoorbeeld pakket E of de nieuwe olie is gladder dan de oude waardoor het pakket niet goed hecht.

Opmerkelijk was de waarschuwing van ZF; gebruik geen ATF met rode kleur in dit type bak, die is voor zijn voorgangers zoals de 4 traps, gebruik uitsluitend ATF (6) die geel van kleur is!! De kleur olie van Motul is rood!

Wij hebben nogmaals geflushed met reinigingsmiddel en olie vervangen door gele olie van het merk MPM ATF M-1375.4 van een collega, die afgelopen 1.5 jaar meer dan 80x heeft ververst op de old fashion way zonder uitval met deze olie. Ipv flushen verversen ze de olie (ca. 5-6 liter ipv 10-11 bij flushen) en na 1000-1500km nog eens, dan heb je ca. 75% vervangen.

Testrit gaf matig maar merkbaar resultaat, echter nog steeds in storing, 2e testrit gaf een beter merkbare verbetering, storing pas bij 70% motorbelasting ipv 25%, maar nog niet verholpen.

Motul gaf aan dat de Motul Multi ATF dikker wordt bij hogere temperaturen, minder geschikt achtte voor deze probleembak en gaf de voorkeur om de Motul ATF VI te gebruiken. 2e Opmerking van Motul, overweeg de mogelijkheid dat de bak al een Treatment had en er nu uitgespoeld is. Is mogelijk maar mij niet bekend.

Wij willen Forte Transmision Treatment toevoegen om evt. verharde rubbers te reconditioneren en lees goede resultaten van Dr. Tranny Instant Shudder Fix, wie heeft tips of ervaring met voorgaande? 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uitgelezen met

Autel MaxiDiag EU

Foutcodes

P0730 etc.

Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.

Neem een abonnement Inloggen