Distributieriem piep verholpen na vervangen origineel

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Land Rover
Merk
Land Rover
Model
Range Rover Sport
Type
Sport
Uitvoering
-
Bouwjaar
2006/7
Brandstof
Diesel
Reacties
6
Bekeken
7189
Gepost: 07-08-2014 10:18
Professional

Carbon


Carbon

Lid sinds: 07-06-2013
28 bijdragen

 Hallo,

 

Ik wilde hierbij feedback geven op de distributieriemen van een Range Rover Sport 2.7 TDI

Na een afspraak gemaakt te hebben met de klant voor de distributieriemen had ik de onderdelen besteld bij mijn leverancier. Het gaat hierbij om de distributieset van Gates K015624XS. Dit is een set met de motorriem, pompriem, 2x spanrol en 2x omlooprol. Na het los maken van alle onderdelen heb ik ook andere onderdelen beoordeeld. Waterpomp had hierbij een lichte lekkage en de dynamo vrijloop poelie was defect. De dynamo vrijlooppoelie was niet los te krijgen. Na overleg met de klant hebben wij ook de waterpomp en dynamo vervangen. Uiteraard ook de multiriem. 

Na alles te hebben gemonteerd met de juiste afstellingen hebben wij de motor warm laten draaien. Na 10 minuten kwam er een gepiep uit de distributiekast. Het leek op een kapotte spanrol of een piepende multiriem. Wij hebben toen besloten om alles nog een keer los te maken. Na beoordelen van alles kwamen wij tot conclusie dat er niets raars aan de hand was. Geen speling op de spanrollen. Timing stond goed en ook was er geen enkele lekkage. Na alles weer terug in elkaar gebouwd te hebben heb ik een test rondje gereden. De gepiep in de distributie was er nog steeds. 

De volgende dag heb ik de klant gebeld en het probleem verteld. Gelukkig had hij hier begrip voor. 

Om de juiste diagnose te stellen heb ik de motor eerst warm laten draaien. De gepiep kwam tevoorschijn pas als het warm was. Ik heb de multiriem los gemaakt. De auto gestart met losse multiriem. De gepiep was er nog steeds. Ik kwam steeds dichterbij de distributieriem of een spanrol of een omlooprol die defect was. 

Om de riem uit te sluiten heb ik mijn leverancier gebeld en een contitech riem besteld i.p.v een gates riem het gaat hierbij om de nummer: CT1117. Na montage heb ik de motor nogmaals warm laten draaien. De gepiep zat er nog steeds in.

Na dit alles heb ik heel het setje los gemaakt. Ik ben naar de dealer gereden en alles origineel erop gezet. Wat ik hierbij zag is dat de riem van Dyco bij de dealer een witte coating laag had. En de spanrol was van KOYO. 

 

Probleem opgelost. Mensen monteer bij deze type auto`s alles origineel. Het scheelde 40 euro meer bij de dealer. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gemeten

Distributie

Uitgelezen met

Delphi

Foutcodes

0

Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.

Neem een abonnement Inloggen