Vermogen / toerental / rijgedrag

Land Rover
Merk
Land Rover
Model
Velar
Type
Uitvoering
-
Bouwjaar
2018
Brandstof
Diesel
Reacties
0
Bekeken
78
Gepost: 14-12-2024 07:44
Professional

JanHuybs

Zaakvoerder
Auto's Bart Huybs nv
Anders/Overig

Lid sinds: 17-11-2015
83 bijdragen

RR Velar D240. Dit betreft een diesel ingenium met dubbele turbo.

Voorhistorie:

Wagen heeft steeds met de correcte olie het onderhoud gehad. Wel tweejaarlijks / 34000 km als interval aangehouden.

In augustus een motorstoring op LD EGR en turbodruk. Via rooktest duidelijk een lekkage aan het inlaatspruitstuk kunnen zien. Waar de stang om de wervelkleppen te bedienen buitenkomt richting stelmotor, ontstnapte de laaddruk. Spruitstuk vervangen (OE en compleet met stelmotor) en aangeleerd.

De LD EGR-koelers durven bij deze modellen te verstoppen door een defect roetfilter. Dit is hier NIET van toepassing. Roetfilter is nog goed. Deeltjestest is rond de 6000 en ook geen enkel spoor van roet te bespeuren. Toch voor de zekerheid de LD-koeler met bijhorend filtertje vervangen. Filtertje ter bescherming van turbo. Echter volgens mij een onnodige vervanging, maar toch uitgevoerd.

Uitgebreide proefrit:

Wagen rijdt perfect. Geen foutcodes. Alle vermogen. Gewenste en gemeten turbodruk lopen perfect naast elkaar

Nu zijn we half november en de klant contacteert me dat er soms geen reactie op het gaspedaal is.

Uiteraard is een klacht van de klant niet altijd "waar", maar we nemen dit ter harte. Er is wel een reactie op het gaspedaal, maar niet altijd een "normale".

Wanneer de wagen op volledige bedrijfstemperatuur is, heb ik SOMS een onnoemelijk trage opbouw van het toerental bij het hernemen/accelereren vanaf +-1500. De motor kruipt dan als het ware naar de iets hogere toerentallen en schiet dan weer volledig weg.  De meetwaardes van het gaspedaal zelf zijn volledig normaal. Je ziet duidelijk dat je de pedaal naar 100% ziet gaan en je "voelt" ook dat de motor wil versnellen, maar het gebeurt gewoonweg niet.

Dit euvel gaat sowieso weg met een contact uit/aan, maar kan ook soms na enkele minuten weer opgelost zijn en dan weer kilometers lang niet. Bepaalde ritten heb je dit euvel ook niet.

Naar mijn gevoel/ervaring leek dit op een flink turbogat. Dus de eerste kleine turbo die zijn werk niet doet. Wanneer de uitlaatgasstroom dan groot genoeg is en de tweede turbo kan inspringen, hebben we terug alle vermogen en een vlotte opbouw van toerental.

Dus:

Turbo's gedemonteerd. Eigenlijk zag ik er niets aan, behalve een lichte aanslag op de schoepjes langs de uitlaatzijde en minieme sporen van wat ijzervijlsel. Maar echt kruimels. Je verwacht het daar echter niet, dus ... 

Nadat alles gedemonteerd was, heb ik nogmaals een rooktest gedaan. Ik hoorde toen (maar zonder rook te zien) een licht sissend geluid uit de EGR-buis komen die van uitlaatspruitstuk naar HD EGR loopt. 

HD EGR aan inlaatzijde gedemonteerd en daar zag ik dezelfde "sporen" die ik aan de turbo's zag. 

Nieuwe HD EGR gemonteerd en het sissend geluid was weg. De oude zal dus niet perfect afgesloten hebben. Mijn conclusie was toen: is er op de één of andere manier schade van het defecte inlaatspruitstuk tot aan de EGR-klep geraakt ? Heeft dit dan in de EGR weer iets beschadigd wat op deze manier (tegen de gasstroom in, dat weet ik ook wel) toch tot bij de turbo's is geraakt ??

Dus:

Nieuwe set turbo's gemonteerd (OE als compleet geheel met alle bijhorende regelkleppen) en dus die HD-EGR.

Probleem lijkt me iets minder frequent voor te komen nu, maar het is er soms nog.

Geen foutcodes. Alle meetwaarden die ik zie van gewenste en gemeten waardes (turbo aansturing, positie, beide EGR's, ...) komen steeds overeen. 

Het enige wat mij opvalt is dat de wagen soms overgaat op "anders draaien". Ik hoor een geluid. Gelukkig is er iemand die een filmpje heeft gepost met hetzelfde geluid.

https://www.youtube.com/shorts/rLxC2OAh1ds

Geef je een gasstoot, is dat geluid weer weg. Soms gaat het geluid ook uit zichzelf weg. Dit lijkt mij toch iets van een tegendruk te zijn of iets met/via EGR, maar ik kan het echt niet plaatsen. Heeft dit überhaupt iets te maken met mijn klacht ? Ook geen idee, maar verder kan ik niets vreemd opmerken.

Verder merk ik nog dat de wagen best wel wat carterdruk heeft. Het is qua druk niet overdreven, maar er is wel wat rookvorming. Nogmaals een filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=XdoHqmZF29c  Laat ons zeggen dat het bij mijn auto op ongeveer 50% van dit zit.

Hier iemand specialist in de 2.0 diesel van JLR ? Ik besef dat het een heel verhaal is en dat het moeilijk is om vanop afstand iets te zien/ruiken/voelen, maar misschien toch de gouden tip ?

Bedankt om mee te denken.