Gepost: 14-09-2018 14:12
Lid sinds: 12-02-2009
125 bijdragen
Beste Technici,
We hebben hier een C-klasse 220d uit 2015 met een turbostoring, P0299 ondervulling turbocharger. auto rijdt als je rustig rijdt prima, zodra je boven de 100km/h een flinke dot gas geeft in de 5e of de 6e versnelling bijvoorbeeld dan houdt de auto iets in en gaat het motorlampje branden, auto gaat direct daarna in noodloop. De auto heeft een dubbele turbo en een watergekoelde intercooler. De watergekoelde intercooler hebben we gecontroleerd omdat het kvs reservoir leeg was. De bleek lek te zijn. intercooler gedemonteerd en in het droge gedeelte gekeken en inderdaad: intercooler lek, koelvloeistof in het droge gedeelte.
Intercooler vervangen en systeem gevuld en ontlucht, foutcode gewist en weer de snelweg op. Helaas meteen weer mis. zelfde klacht op hetzelfde moment. Nu ben ik wat meer naar de aansturing van de vacuum gaan kijken. De ene turbo is een wastegate-type die vacuumgestuurd wordt door een regelklepje midden voor op het blok. Vacuumleidingen met een druktest gecontroleerd en deze zijn goed. Wat me opvalt is dat de vacuumslang vanaf de pomp op de accumulator (vacuumreservoir/verdeelbuisje) een goed vacuum levert 0,7 bar onderdruk. Na de accumulator voelt het vacuum met je vinger wel minder maar als je gaat meten dan haalt hij de 0,7 bar wel alleen veel minder snel. Dit vind ik opmerkelijk. het is lastig om alle vacuumslangen op de motor te checken omdat ze werkelijk overal zitten...
Nog een uur bij de mercedes dealer gezeten om de auto uit te laten lezen en de mannen even te laten meedenken. Helaas niet veel wijzer geworden. Wel een drukregelklepje Y31/5 meegekregen maar dit geeft helaas geen resultaat.
Mogelijk dat iemand deze klacht een keer eerder heeft gehad?
Ondertussen zoeken we nog even verder!
Mvgr Jorian van Harten
Braber Ede
Gemeten
turbodruk 1,4 bar overdruk
vacuum turbo 0,7 bar onderdruk
Uitgelezen met
Snap-on
Foutcodes
p0299 00
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken