W212 stuurbekrachtiging niet soepel genoeg

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Mercedes-Benz
Merk
Mercedes-Benz
Model
E-klasse
Type
TYPE W212 - S212
Uitvoering
-
Bouwjaar
2012
Brandstof
Diesel
Reacties
14
Bekeken
1076
Gepost: 13-06-2021 10:41
Topmonteur

Matronix

Diagnosetechnicus
HSM Autoservice

Lid sinds: 04-05-2014
3818 bijdragen

BlueTec W212 - komt binnen om contactslot problemen. Hiervoor zijn airbag/stuur/stuurkolom module los geweest. Contactslot vervangen (2e hands aangeleerd met aanwezige FBS data en codering uit oude slot)

Na werk blijkt de auto stijver in de sturing te zijn. Verdachte natuurlijk meteen ESP sensor ivm werk, maar deze geeft netjes waarden aan (nul graden stand rechts, verdraaien ook goed). Alsnog opnieuw alle ESP functies ingeleerd, helpt niet. Auto heeft verder geen fouten, buiten dat de in de MFK de calibraties voor de multifunctionele camera niet meer aanwezig blijken) voor werk geen fout op. Heeft deze hier mee te maken? Vermoed oorzaak dat de auto naar buiten is gezet met stekkers van de stuur los omdat eerst een verkeerd contactslot was geleverd met verkeerde stekker aansluitingen (hoewel juiste nummers, was ook raar) - tijdelijk op oude naar buiten gezet

Nu zat ik wat met het systeem; deze W212 beschikt over een stuurpomp met klepsturing (hydraulisch met 2 pins stekkers er op), wat in geen van mijn schema's duidelijk elektrisch beschreven wordt. Via een actuator test kan deze uit worden gezet (stuurbekrachtiging ook echt weg) of aan (0.8 amp) en dan werkt deze wel , maar dus te stijf. Vervolgens check stekker los van pomp en dan idd fout op hoeveelheidsklep stuurbekr. en geen bekrachtiging.

Op basis waarvan er meer of minder sturing is, behalve de ESP draaihoek sensor, dat zie ik niet. Iemand een idee? Klep lijkt niet ver genoeg open gestuurd te worden.

-- auto is op dit moment met klant mee (wel rijdbaar, alleen wat ongemakklijker) dus snel dingen even checken gaat niet a la minuut

Gemeten

stuurhoek sensor (waarden netjes nul en verdraaien ook juiste) - codering gecontroleerd - voor zekerheid stand stuurolie

Uitgelezen met

Autel Ultra

Foutcodes

MFK (Multi Function Camera) A28600 Control calibration has been lost RBTMFL (left front reversible emergency tensioning retractor) 640300 software error (stond er al in bij binnenkomst auto) (stored) -- daarom codes ook niet wisbaar 510808 no CAN from central gateway (stored) 510908 no CAN from central gateway (stored) en meer CAN fouten (stored) - niet wisbaar door software fout in module, zal deze nog eens proberen te updaten, zie geen relatie stuurbekr

Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.

Neem een abonnement Inloggen