warm uitval na start en niet meer aanslaan

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Mercedes-Benz
Merk
Mercedes-Benz
Model
E-klasse
Type
TYPE W211 - S211
Uitvoering
-
Bouwjaar
2002
Brandstof
Diesel
Reacties
8
Bekeken
620
Gepost: 01-10-2020 20:05
Topmonteur

Matronix

Diagnosetechnicus
HSM Autoservice

Lid sinds: 04-05-2014
3744 bijdragen

Heb hier een Ster welke blijft plakken (staat hier net wat te lang) en zijn geheimen niet prijs wil geven...

 

  • auto komt binnen via een monteur met melding van code 2045 krukas sensor geen signaal. Men heeft al een imitatie sensor geplaatst, daarna 1 nieuwe van Mercedes en vervolgens eentje van een wagen uit het eigen park.

  • Auto start en loopt meestal prima, maar nu en dan (volgens klant vooral warm) slaat deze (vrijwel meteen) na starten af en wil dan tijdelijk niet meer aanslaan (gaat wel rond)

  • hier 1 x meegemaakt in begin toen auto binnen werd gezet om eerst uit te lezen – viel uit (in 1 x, geen gestotter) na start net toen ik live data wou gaan bekijken... codes werden 2045 krukas sensor geen signaal en 2051-1 plus 2021-1, beiden voor te lage brandstofdruk

 

Eerst gefocused op signaal krukas maar meteen ook brandstofdruk meegemeten. Auto is vervolgens meermaals warmgedraaid, mee gereden, tijdelijk weggezet daarna, etc etc. Bij elke start de al ingeplugde kabels aan de scope gezet en proberen situatie te vangen... na bijna 200 starts geen succes. Auto staat 1 keer buiten aan de kant om mee naar huis te gaan (volgende dag warm voor beginnen) en slaat na start af zodra in D gezet, vrijwel meteen na starten... slaat niet weer aan.. scope snel aan stekkers en hij loopt weer in 1 keer... Controle met lopend scopebeeld en dan belasten stekker BDP sensor, bedrading (kort stukje naar ECU) en stekker ecu al geprobeerd, niet de kleinste fluctuatie.

 

In alle opgenomen scopebeelden bij starten is er ook een goede en constante brandstofdruk en is er geen fluctuatie of oneffenheid in het krukas signaal. ECU voor zekerheid ingestuurd en geen fout gevonden in krukas herkenning (was al te mooi om waar te zijn maar zegt nog niet echt iets over staat ecu helaas). Nu focus op brandstof omdat oorzaak/gevolg beide kanten op zou kunnen gaan krukas sign. / raildruk te laag.

 

Iemand ervaring met deze combinatie van codes? Om bepaalde mensen voor te zijn – uitleg van hoe een krukas sensor gecontroleerd wordt, met lappen uitleg, niet nodig, ik heb xentry en ken die uitleg. Test via Xentry voor mengregelklep ed (hoge druk regel test) is uitgevoerd en goed, maar probleem doet zich dan ook zelden voor. Xentry biedt voor deze codes naar wat ik zag geen verder stappenplan maar kan mis zitten – heb nog een schrijven mbt injector controle en regelklep als optie (ondanks dat test hierop goed uitviel).

 

Kan een injector dit probleem heel soms veroorzaaken (geen fluctuaties op raildruk te zien, echt mooi strak), of een mengregelklep. Een opvoerpomp wellicht? Tijdens rijden echt geen problemen, als auto eenmaal even loopt is hij (volgens klant) altijd probleemloos.

 

Laatste keer uitlezen was ook een 1610-002 code voor N10/1 Front Sam relay circuit 87 - switches off too soon... maar was na terugkomst uit test bij AC Tronics, kan zijn dat dit door hun testmethode is gekomen. Fouten zijn namelijk nog niet weer terug na wissen (geen 1)

 

in TCM ook 1x zien staan P2600 Supply voltage of terminal 87 is too low, dus kan alsnog iets zijn?

Gemeten

krukas, nokkenas (kruk/nok echter geen voorbeeld signaal om zeker te zijn), brandstofdruk signaal. Krukas (beide pinnen los om zeker te zijn uitval niet op 1 draad) bij starten en met brandstofdruk

Uitgelezen met

Autel MaxiSys Ultra, MegaMacsPC en Xentry

Foutcodes

ECU: 2045-001 check component L5 Crankshaft Position Sensor - No Signal ECU: 2021-001 rail pressure monitoring via pressure control valve - the rail pressure is too low ECU: 2051-001 rail pressure monitoring via pressure control valve - the rail pressure is too low TCM: P240A Engine speed transmittend from ECU via the CAN bus is implausible (nav 2045 ECU code?)

Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.

Neem een abonnement Inloggen