Gepost: 03-06-2016 14:46
Pouwels
Diagnosetechnicus
Autobedrijf Pouwels Millingen
Universeel
Lid sinds: 27-01-2016
86 bijdragen
Af en toe slaat de motor niet aan, meestal nadat ie ongeveer 20 a 40 minuten daarvoor met een warme motor is uitgezet.
Na langer wachten slaat de motor wel gewoon aan en loopt dan prima.
We zijn er een keer bij geweest toen ie niet aansloeg, de raildruk bedroeg toen 32 bar. Logisch dus dat hij niet aansloeg, druk moet minimaal 225 bar zijn.
Twee uur later terug bij de auto om 'm op te halen, starten lopen, niets meer aan de hand. En geen enkele foutcode aanwezig.
Wat kan de oorzaak zijn van het af en toe niet opkomen van de raildruk? Er lijkt een samenhang met de motor-/brandstoftemperatuur te bestaan.
- Opvoerpomp? Maar dan hadden we waarschijnlijk niet eens 32 bar gemeten.
- Doseerklep? Maar is die überhaupt wel in staat om de toevoer zo ver te knijpen?
- Hogedrukpomp? (Bosch 0 445 010 145) Dat zou dan een af en toe optredende inwendige lekkage moeten zijn.
- Drukregelklep, (Bosch 0 281 002 494) lijkt me de hoofdverdachte. Maar het is niet 't bekende type met de boutbevestiging en het lekkende O-ringetje.
- Verstuiver(s). Kan het zijn dat bij een of twee verstuivers soms de retour vol open staat en daardoor de druk niet bereikt wordt?
Het ontbreken van foutcodes kan natuurlijk ook een aanwijzing zijn, defecten die een foutcode opleveren kunnen namelijk uitgesloten worden.
Gemeten
Geen foutcodes.
Raildruk tijdens storing 32bar
Raildruk als motor loopt OK
Accu en dynamo OK, spanning tijdens starten OK
Uitgelezen met
Bosch KTS
Foutcodes
nvt
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken