Gepost: 10-03-2013 20:27
Nautaautos
Eigenaar
Nauta Auto's Hommerts
Universeel
Lid sinds: 20-08-2012
29 bijdragen
Collega's
Deze 6-cilinder automaat is bij mij binnen gebracht voor groot onderhoud nadat de eigenaar deze net aangeschaft had. Bij binnenkomst bleek er van de laatste jaren geen onderhoudsgeschiedenis aanwezig en de motor schudde bij stationair lopen af en toe en werd niet warmer dan 60 graden..
In overleg met de klant is in eerste instantie het volgende uitgevoerd:
- Olie en filter vervangen
- Lucht-, interieur- en brandstoffilter vervangen
- Remblokken voor vervangen
- 4 nieuwe banden gemonteerd
- Automaatbak ververst
- Thermostaat vervangen
Hierna zijn na een dieselretourtest alle 6 de injectoren vervangen en ingeleerd om de trilling in de motor op te lossen. Dit lijkt allemaal goed te gaan. De motor loopt mooi stationair en geeft voldoende vermogen af tijdens de eerste paar kilometer.
Hierna springt het motormanagement echter in noodloop en geeft de volgende storingen:
P1222 - Gaspedaal sensor
P2346 - EGR-klep
EGR klep schoongemaakt: geen effect.
Actuator test EGR klep OK.
Inlaatbuis tussen luchtfilterhuis en turbo gecontroleerd: geen effect.
Ik twijfel op dit moment over het vervangen van de EGR-klep omdat deze in de test wel goed lijkt te functioneren. Gaan deze vaak stuk, en wat doen ze dan precies niet goed? Gaat de motor in noodloop als de EGR niet goed functioneerd?
Verder zal misschien de gaspedaalsensor vervangen moeten worden. Of is dit een storing die door de EGR veroorzaakt wordt, of andersom? Tijdens het rijden komt bij volgas (kickdown) de EPC melding in het multifunctioneel scherm naar voren.
Graag jullie advies.
Uitgelezen met
Maxidiag MD801 en Bosch KTS
Foutcodes
P1222 en P2346
Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.
Neem een abonnement Inloggen